Hej alle,
Jeg er ved at renovere badeværelse, og jeg har derfor pillet fliser i bruseniche ned.
Jeg har også pillet gipsplader ned, da de var lettere vandskadede i bunden.
Nu skal jeg til at bygge op igen, og jeg kunne godt tænke mig at indbygge en sæbehylde.
Muren er en ydervæg og den oprindelige vægkonstruktion var (indefra ud):
- Fliser,
- Vådrumsmembran
- Vådrumsgips
- Vandret forskallingsbræt
- Dampspærre
- Træskelet med 250 mm isolering
- Mursten
Jeg havde egentligt bare tænkt mig at lave en lille ombygning af træskelet, og fjerne lidt isolering der hvor sæbehylden skal være.
Beklæde det indvendige af sæbehylden med 2 x vådrumsgips. Jeg kan læse mig frem til at dampspærren alligevel skal fjernes i bruseniche, da der kommer vådrumsmembran. Så tænkte faktisk at det var ligetil.
Men efter at lave læst lidt her på forummet, kan jeg kun finde eksempler på at dette er gjort i letbeton sten, hvilket har gjort mig usikker på, om der er noget jeg overser med konstruktionen af træ og gips?
Kan jeg opnå tilstrækkelig vandtæthed? Også på langt sigt, hvis materialerne arbejder?
Bør jeg både armere gips med hjørneprofiler (fx
https://wood-online.dk/hjorneprofil-h-50-50-3000mm.html), samt bruge hjørne armering ved vådrumsmembran?
Sæbehylde skal måle cirka 30x40x10 cm (HxBxD). Overser jeg nogle problemer ved at fjerne halvdelen af isoleringen ved sæbehylden?
mvh
Søren