Kan jeg lave indbygget sæbehylde af vådrumsgips?

Hej alle,

Jeg er ved at renovere badeværelse, og jeg har derfor pillet fliser i bruseniche ned.
Jeg har også pillet gipsplader ned, da de var lettere vandskadede i bunden.

Nu skal jeg til at bygge op igen, og jeg kunne godt tænke mig at indbygge en sæbehylde.

Muren er en ydervæg og den oprindelige vægkonstruktion var (indefra ud):

- Fliser,
- Vådrumsmembran
- Vådrumsgips
- Vandret forskallingsbræt
- Dampspærre
- Træskelet med 250 mm isolering
- Mursten

Jeg havde egentligt bare tænkt mig at lave en lille ombygning af træskelet, og fjerne lidt isolering der hvor sæbehylden skal være.
Beklæde det indvendige af sæbehylden med 2 x vådrumsgips. Jeg kan læse mig frem til at dampspærren alligevel skal fjernes i bruseniche, da der kommer vådrumsmembran. Så tænkte faktisk at det var ligetil.

Men efter at lave læst lidt her på forummet, kan jeg kun finde eksempler på at dette er gjort i letbeton sten, hvilket har gjort mig usikker på, om der er noget jeg overser med konstruktionen af træ og gips?

Kan jeg opnå tilstrækkelig vandtæthed? Også på langt sigt, hvis materialerne arbejder?
Bør jeg både armere gips med hjørneprofiler (fx https://wood-online.dk/hjorneprofil-h-50-50-3000mm.html), samt bruge hjørne armering ved vådrumsmembran?

Sæbehylde skal måle cirka 30x40x10 cm (HxBxD). Overser jeg nogle problemer ved at fjerne halvdelen af isoleringen ved sæbehylden?

mvh
Søren

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet noget lignende, men brugte Wedi-plader til at bygge hylden og indhak. Det gjorde jeg efter anbefaling fra mureren.

Det fungeret fint og er super nemt at arbejde med. Jeg tog mål mv. og lavede "kassen" ved et bord, hvorefter jeg satte den ind og fastgjorde den. Du kan nemt skære det til med en kniv, lime sammen med montagelim / no-more-nails (eller hvad det hedder). Og så er det helt vandtæt i sig selv (vi gav det også kantbånd og membran). Det skal selvfølgelig understøttes og fastgøres bagtil, men når først det sidder fast og fliserne er sat på, er det helt stabilt.

Mvh. AllanE
Hej Allan,

Tak for dit svar.
Jeg må kigge på Wedi-plader. Dem kender jeg ikke.

Hvordan gjorde du "kassen" fast i væggen? Skal det også limes her? Eller kan man bruge nogle specialskruer?

mvh
Søren
Alternativt - så er hjørnerne gode til hylder.
Vi har en halv 28 x 28 cm granitplade - som er diagonal skåret og rundet - som er sat ind i væggen ude i hjørnet.
Væggen i badeværelset er en tidligere ydrevæg (der er blev bygget mere på huset senere), så jeg var heldig at have hulmur og skulle ikke tænke på isolering. Kassen blev sat fast på bagvæggen med mørtel eller fliseklæb. Derudover blev der, så vidt jeg husker, muret en sten fast nedenunder, som støtter. Det kunne også have været et stykke træ. Men Wedi-plader er lavet til at man klæber fliser på, så det hæfter godt og den sidder derfor ret godt fast på bagvæggen.

Det er virkelig et præcisionsarbejde. Indhakket/hylden skulle passe præcis i størrelsen til én flise (60x30) og skulle passe ind i fugerne. Det betød at kassen skulle være 60 bred og 30 høj, men plus dét der svarer til en flisetykkelse og den fliseklæb der skal bruges i top, bund og sider. Lav den nogle millimeter for bred og høj, så kan du justere med lidt ekstra fliseklæb.

Jeg ventede med at fastgøre kassen til efter fliserne var sat på væggen op til dét punkt hvor hylden skulle være. Så var jeg sikker på, at den flugtede præcis med fugen / kanten af fliserne.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis