Bølgeeternit på overdækning med 5 graders hældning

Vi skal lave en overdækning til tørring af tøj.
Den bliver ca 12m2, og vi har lige fået skiftet vores eternittag ud og vil gerne have tag belægningen minder om hinanden.

Er det muligt at ligge eternit b7 plader på overdækningen selv om taghældningen kun bliver 5 grader. Vi er helt med på at de skriver der skal være mindst 14 graders hældning. Men nu er det kun til en overdækning som er åben
Alternativet er sunlux/sinus pvc plader fra RIAS, da de minder om samme profil altså bølgetag.

Vi vil bare helst have samme udtryk. Om man kommer til at kunne kigge på taget.
Vi har også kigget på onduline plader, men deres bølger minder ikke om eternitpladerne 

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har haft eternittag på min garage med mindre hældning, eneste problem jeg har oplevet, er at det ved regn, og blæst fra en vinkel der kan blæse vandet op af taget, så kom der lidt vand ned.
Havde brugt fugebånd i samlingerne.

Så kan du leve med at der måske kommer en anelse vand ind, er det intet problem.

(har udskiftet det sidste år da det var asbestplader, skiftede til ståltrapetz )

Vi prøver igen, i morgen --
Der er kun den risiko som Je_ns påpeger. Det nytter nok ikke at hænge tøj ude i stærk blæst og regn, så du kan sagtens lægge den type tag på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
je_ns skrev den 30-03-2025 22:29:56

Har haft eternittag på min garage med mindre hældning, eneste problem jeg har oplevet, er at det ved regn, og blæst fra en vinkel der kan blæse vandet op af taget, så kom der lidt vand ned.

Så kan du leve med at der måske kommer en anelse vand ind, er det intet problem.

(har udskiftet det sidste år da det var asbestplader, skiftede til ståltrapetz )

Okay så det var ikke noget stort det som kom ind. 

Skal jeg stadig regne med spær som let tag, selv om det er tungere end plastik tage. 

Edberg skrev den 31-03-2025 10:45:59

je_ns skrev den 30-03-2025 22:29:56

Okay så det var ikke noget stort det som kom ind. 

Skal jeg stadig regne med spær som let tag, selv om det er tungere end plastik tage. 

Det var begrænset hvad der kom ind af vand, og faldet var kun ca 3 cm pr meter.

Vi prøver igen, i morgen --
Eternit regnes for let tag, i modsætning til tagsten. Men der kan jo samles mere sne på den når det nærmer sig vandret. 
Men når nu det blot er en overdækning, så er der ikke nogen krav. Jeg ville regne det som let tag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg kan i hvertfald ikke anbefale undoline. Byggede selv en overdækning til vores tørresnore som jeg lagde undoline på. Det skal jeg ha skiftet en dag jeg får tid. Vi er enormt glade for vores overdækning, det er virkelig fedt at man ikke behøver at tænke på om der kommer en regnbyge når man har hængt tøjet ud.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
ev elmand skrev den 31-03-2025 12:41:45

Eternit regnes for let tag, i modsætning til tagsten. Men der kan jo samles mere sne på den når det nærmer sig vandret. 
Men når nu det blot er en overdækning, så er der ikke nogen krav. Jeg ville regne det som let tag. 

Fedt, rem afstanden er 2,30, så jeg går med 45x120 spær

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis