Gulvvarme varmer konstant

Hej alle
Jeg har et hus på to etager med Roth Touchline gulvvarme.
Når det er koldt fungerer alt fint - men må der ikke er behov for varme så er det som om at fjernvarmefyret tvinger brand varmt vand rundt i systemet.
Lige nu er cirkulationspumpen på fjernvarmen (Grundfos alpha 2L) Lukket og termostaterne beder ikke om varme - Men alligevel er alle pex slanger meget varme og gulvet 30 grader i nogle rum (hvor modstanden er mindst løber vandet jo hen)

Problemet synes at være kommet efter skift til fjernvarme.

Jeg kan ikke bare slukke for al cirkulationen for fjernvarme fyret skal kunne varme radiatorer i kælderen op også når gulvvarmen i stue og første sal er slukket.

Hvordan får jeg det her styret automatisk? Grundlæggende vil jeg jo bare have at når anlægget ikke kalder på varme så skal fjernvarme og pumpen er slukket - så skal fyret ikke sgu da ikke overtrumfe dette og bare mose varmt vand ud alligevel. Det er hvad der sker nu. Alle pex slanger er piv varme.

Bor i Gentofte. Hvad gør jeg og hvem fikser det?

Mvh Jacob
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke vise nogle billeder af dit anlæg. Der må være en blandesløjfe til gulvvarmen.

fase
Termostaterne giver besked til  din styring om at den skal åbne for aktuatorener til gulvvarmekredsene.... hvis de er åbne uden at der bliver kaldt på det så kunne det tyde på en defekt styring..
Tak for svar. Der er en sløjfe og en termostat og termostaten står på 1. Der er ikke nogen fejl i styringen da systemet IKKE kalder på varme og at alle aktuatorer er lukkede.

Mvh Jacob
Hvis aktuatorene er lukket så kan dee ikke sende varme ud i kredsen..... så jeg undrer mig noget over at du siger at der meget varmt i nogle lokaler lukket aktuator = 0 cirkulationtil den kreds....
Meget muligt men de ventiler er åbenbart konstrueret sådan at de  åbner når trykket er højt nok og så løber det varme vand ud i den kreds hvor der er mindst modstand. Aktuelt er der 48 grader varmt vand der kommer retur fra vores toilet på 1 sal efter at det har stået slukket hele natten. 

Lidt mystisk du skriver at det ikke er muligt for det er  - i mine øjne - tydeligvis det som sker, og det er rent faktisk dette som jeg beder om hjælp til.

Tak for dit svar men det hjælper mig ikke særlig meget.

Mvh Jacob
Annonce
Hvilken type fjernvarme har du? (Direkte / indirekte fjernvarme). Et billede - gerne med typenummer på fjernvarmeunit. Noget tyder på af differenstrykket fra fjernvarmesystemet er alt for højt.

Søren O
Det er ikke returen du måler på men fremløbet. Telestaterne sidder på returen

Det mekaniske termometer siger at temperaturen er omkring 30 grader. Er du sikker på at du måler rigtigt? Normalt vil returen være et par grader lavere.
Er der nogen af PEX slanger der er varme - når de kommer retur.

Hvis der er det - så prøv at tage telestaten af og se om du kan lukke ventilen med f.eks. en skruetvinge eller lign. - så burde der ikke komme vand ud til den gulvvarmekreds.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis