Korkgulv underlag asbest

Jeg er i gang med at rive dette malede korkgulv samt masonitplader op. Pladerne ligger på et fyrretræsgulv. Oven på fyrrestræsgulvet ligger et brunligt lag af noget, som jeg ikke ved hvad er. Hvad er det, og kan det indeholde asbest? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja asbest har været brugt i mange forskellige ting, så muligheden for det er asbest er der jo, ved du hvor gammelt det er?
Vil du være helt sikker, så send en prøve ind til test, men måske lidt for sent nu?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har kun brækket den ene plade op, og der er stadig 10 kvm tilbage, så det er vel stadig givet godt ud med en test, hvis der viser sig at være asbest i. Jeg tænkte også på, om der er nogen, der ved, hvad det er for noget materiale og hvad det har været brugt til? Er det noget man har smurt på gulvet for at udjævne det, eller er det noget fliseklæb? Hvis det er fliseklæb, kan der jo godt være asbest i. 
Selve korkgulvet figurer ikke på Arbejdstilsynets liste: https://at.dk/arbejdsmiljoe/asbest/asbest-i-arbejdsmiljoeet/byggematerialer-med-asbest/
Måske noget klæber eller saprtel - altså det brune. Hvornår er byggeriet fra?

En test af pladerne og det påsmurte brune koster ikke ret meget og skal du til at renovere andre steder skal der jo testes relevante materialer alligevel. Og så husk næste gang at teste inden nedrivning :-)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak. Huset er fra 1955, men korkgulvet er yngre. Ved ikke hvornår det er blevet lagt. Men alt mellem 1960-1980. Jeg har revet korkgulv op i to andre rum, hvor der ikke var spartelmasse på gulvet. Til gengæld var der de samme masonitplader, så hvis masonitpladerne indholdt asbest, ja så er det jo spredt rundt i huset.

Hvordan skal jeg tage en test af spartelmassen? Kan jeg selv putte vand på med en forstøver og samle det i en pose og sende det til laboratorium? Eller kan jeg få en mand ud - det er vel dyrere?
Cowboy93 skrev den 30-03-2025 16:37:29

Tak. Huset er fra 1955, men korkgulvet er yngre. Ved ikke hvornår det er blevet lagt. Men alt mellem 1960-1980. Jeg har revet korkgulv op i to andre rum, hvor der ikke var spartelmasse på gulvet. Til gengæld var der de samme masonitplader, så hvis masonitpladerne indholdt asbest, ja så er det jo spredt rundt i huset.

Hvordan skal jeg tage en test af spartelmassen? Kan jeg selv putte vand på med en forstøver og samle det i en pose og sende det til laboratorium? Eller kan jeg få en mand ud - det er vel dyrere?

Ja det er dyrere at få nogen ud. Som jo så med fordel kan rådgive om hvor der ellers børs testes alt efter hvad du vil renovere. Der hvor du kan få testet har de ofte test-kits og vejledninger i hvordan du tager prøver.

Træfiberplader kan indeholde asbest  - dog fremgår det af ATs vejledning at det er til loft og vægbeklædning de er brugt. Så det er nok ret usandsynligt at de masonitplader du har under korkgulvet indeholder asbest.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også