Smallere reglar

Jeg skal bygge et skelet til et langt bord. Jeg har nogle reglar liggende, men jeg synes de bliver alt for store. Jeg mener de er 4,5x10 mm. Er det muligt at skære dem på langs, sådan så de bliver 4,5x5mm i stedet?
Hvis det er muligt, hvordan gøres det så bedst uden at de flækker? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Går ud fra at det ikke er mm du angiver men cm.
Du skriver “langt bord” - det er et vidt begreb.
Det er især højden på din “sarg” der giver styrken, så at halvere dine regler vil give en stor reduktion i styrken.

Søren O
Velkommen på siden 

Det kan klares med en almindelig hånd rundsav..
Ellers køb nogle reglar i 45 x 45 mm de er ikke så dyre og jo fint høvlede med afrundende kanter.

Vi prøver igen, i morgen --
Sådan noget billigt bygningstømmer er virkelig ikke særlig velegnet til at lave møbler af.
Dels er det ikke tørt, så det slår sig når det kommer ind i stuen, derudover er det de “dårlige” dele af stammerne der ikke kan bruges til bedre.

Selvbygger med stort S. 
kommer an på hvor langt bordet er og hvilken plade der skal på
du redusere styrken gevaldigt ved at skære dem ned
Jeg går ud fra at du har reglar på 45 x 95 mm Hvis du skærer dem midt på så du får 22 x 95 mm så holder de til næsten lige så meget, men så et det nemmere at købe et høvlet bræt på 22 mm.
Vil du flække dem på f.eks rundsav så skal der bruges en speciel klinge med få tænder. Det er ikke så nemt at save langs med årerne i træ 
Flækker du den på bordrundsav kan klingen sikkert ikke nå igennem, og du må save fra begge sider. Så skal reglar ikke bare vendes men også endevendes inden næste snit. Så får du samme side ind imod land, og større chance for at savsporene rammer hinanden præcis. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
AmatørDIY skrev den 27-03-2025 18:37:42

Jeg skal bygge et skelet til et langt bord. Jeg har nogle reglar liggende, men jeg synes de bliver alt for store. Jeg mener de er 4,5x10 mm. Er det muligt at skære dem på langs, sådan så de bliver 4,5x5mm i stedet?
Hvis det er muligt, hvordan gøres det så bedst uden at de flækker? 

ev elmand skrev den 28-03-2025 09:19:13

Jeg går ud fra at du har reglar på 45 x 95 mm Hvis du skærer dem midt på så du får 22 x 95 mm så holder de til næsten lige så meget, men så et det nemmere at købe et høvlet bræt på 22 mm.
Vil du flække dem på f.eks rundsav så skal der bruges en speciel klinge med få tænder. Det er ikke så nemt at save langs med årerne i træ
Flækker du den på bordrundsav kan klingen sikkert ikke nå igennem, og du må save fra begge sider. Så skal reglar ikke bare vendes men også endevendes inden næste snit. Så får du samme side ind imod land, og større chance for at savsporene rammer hinanden præcis. 

Nej Trådstarteren ville flække den så de blev 45 x 50 mm

Vi prøver igen, i morgen --
Søren O skrev den 27-03-2025 18:51:31

Velkommen på LDS.
Går ud fra at det ikke er mm du angiver men cm.
Du skriver “langt bord” - det er et vidt begreb.
Det er især højden på din “sarg” der giver styrken, så at halvere dine regler vil give en stor reduktion i styrken.

Det er selvfølgelig cm jeg mener. Det gik vist lige lidt for stærkt 😂

Det er et bord på omkring ca. 2,5 m, men det er sådan et der skal stå bag sofaen, så det er ikke fordi det skal kunne klare vildt meget vægt 
je_ns skrev den 27-03-2025 18:54:36

Velkommen på siden 

Det kan klares med en almindelig hånd rundsav..
Ellers køb nogle reglar i 45 x 45 mm de er ikke så dyre og jo fint høvlede med afrundende kanter.

Tak  🙂

Det er selvfølgelig nemmest at købe nogle i de mål, men da jeg allerede har nogle liggende, ville jeg gerne bruge dem.
Skal jeg bruge en bestemt klinge?
Superdiy skrev den 27-03-2025 19:00:29

Sådan noget billigt bygningstømmer er virkelig ikke særlig velegnet til at lave møbler af.
Dels er det ikke tørt, så det slår sig når det kommer ind i stuen, derudover er det de “dårlige” dele af stammerne der ikke kan bruges til bedre.

Jeg synes nu de ser meget pæne ud. De er allerede kommet ind og jeg synes ikke det virker som om de har slået sig 🤔

bredker skrev den 28-03-2025 05:21:23

kommer an på hvor langt bordet er og hvilken plade der skal på
du redusere styrken gevaldigt ved at skære dem ned

Det skal være omkring 2,5 m langt med MDF som bordplade. Det skal stå bag sofaen, så det er ikke fordi det skal kunne klare meget vægt 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis