Udskiftning af manometer på Oliefyr

Vil gerne have udskiftet, manometeret på mit oliefyr, da det er svært at aflæse, da der ikke er mange milimeters udsving derpå.

Derfor tænkte jeg at sætte en 1 bars manometer på, lige nu sidder der en 6 bars med ca 60 meters vandsøjle.

Huset er et plans med rørene liggende på loftet og alle 6 radiatorer i stueetagen.
Oliefyret står i køkkenet.

Er det let at udskifte manometeret, skal vandet tages af. Cirkulationspumpen stoppes eller hvad er lettest / bedst.

Passer den manometer jeg har fundet her, til oliefyret..

https://www.wattoo.dk/manometer-1-4xoe63-0-1-bar-nedadrettet-studs-med-glycerin-481101412-1?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqIm_BhDnARIsAKBYcmt6svQoxAVOCPbgOZaSzpN3krFrxEZJhNm6fZJWU-fXMOgYaub7YnEaAsinEALw_wcB

Billede af gammel manometer..

På forhånd mange Tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal stoppe cirkulationspumpe og tappe vandet af dit anlæg for at skifte manometret. Husk af pakke det nye manometer.
Jeg kan ikke se hvorfor du vil skifte dig nuværende manometer, synes det er tet tydeligt hvad der aflæses. Jeg vil gætte på at dit egentlige problem er manglende fortryk k din trykekspansionsbeholder. Det bevirker at trykket stiger meget hurtigt når du fylder vand på dig anlæg. Du kan måle fortrykket på den “bilventil” der er monteret på luftsiden af din trykekspansionsbeholder. Du skal have trykket helt af dit anlæg (vandsiden) når du måler fortrykket. Fortrykket skal være cirka det halve af drifttrykket, så i dit tilfælde 0,5 bar.

Søren O
Hej Søren O

Grunden til jeg vil skifte manometeret, er fordi der kun er få mm udsving på manometeret om der vand nok på eller om den mangler.

Af samme årsag, fik jeg en til at skifte manometeret, for ca 5 år siden. Sikkert ikke til den korrekte manometer. Mener dog ikke vi havde vandet af for 5 år siden. ??
20 år siden vandet sidst har været af. Så nok ingen ilt i vandet længere..

Det er kun 3 måneder siden jeg sidst har fyldt vand på, plejer at gå 6 - 12 måneder mellem anlægget rumler, fordi den mangler vand. Og kan jo ikke se hvor meget vand der kommet på, når der kun er lidt udsving på manometeret. 
Andre skriver jo at man skal fylde vand på efter, hvad manometeret viser. Det kan jeg jo ikke, når der ikke er meget udsving, så fylder ca 60 - 90 sekunder på anlægget, indtil vandet løber ud på taget i overløb.

Det er et meget gammelt anlæg dette, tror ikke der ekspansionsbeholder på. Der er kun et tomt beholder på loftet med vand, med hul ovenud, så det varme vand fordamper selvfølgelig. Beholderen  er lige blevet udskiftet. Men resten af anlægget ser tæt ud, da det ligger på loftet.

Pft. 😃
Det ny manometer har en skala fra 0 til 10 MVS. Det vil selvfølgelig give en større opløsning og dermed et større udsving på skalaen. Du fortæller, at du har en beholder på loftet. Det betyder, at du ikke har en ekspansionsbeholder med membran. Derfor har du ikke brug for et manometer med en skala mellem 6 bar/ 60MVS.

fase
Ok. Så har du åben ekspansion, og ikke en beholder med fortryk. Så giver det mening med manometer på 0-1 bar.
Hvis du er klar med dit nye manometer, og gevindet er pakket, kan du sikkert godt skifte det uden at tappe vandet af. Det kræver doc at omgivelserne ikke er sarte, og kan tåle beskidt vand.

Søren O
Søren O skrev den 27-03-2025 17:53:06

Ok. Så har du åben ekspansion, og ikke en beholder med fortryk. Så giver det mening med manometer på 0-1 bar.
Hvis du er klar med dit nye manometer, og gevindet er pakket, kan du sikkert godt skifte det uden at tappe vandet af. Det kræver doc at omgivelserne ikke er sarte, og kan tåle beskidt vand.

+ Vandet jo kan være varmt, afhængig af hvilken temperatur anlægget køre med..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Tak for svar allesammen.

Kører med 60 grader på anlægget, så slukker lige anlægget nogle timer, så det under 40 grader. Før udskiftning.

Og så skifter jeg til en ny manometer med 10 MVS

Tror lige jeg skal have tjekket om forskruningen er 1/2 eller 1/4 tomme på fyret. 😉

Takker. 👍
Mvh
Flemming
Det kunne også være 3/8”. Prøv at skrabe det overskydende pakgarn væk, og mål udvendig gevinddiameter.
Udvendig gevinddiameter; 1/4” = 13,2 mm, 3/8” = 16,7 mm, 1/2” = 21 mm.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis