Jordspyd og stød

Jeg har overtaget et hus og så nu det her jordspyd i haven og et i tvivl om det ser korrekt ud? Jeg rørte ved min kat lige ved siden af og fik stød. Det er nok bare statisk elektricitet men det bekymrer mig lidt. Jeg har aldrig boet i et hus hvor der er så meget statisk elektricitet og nu tænker jeg om det kan være noget med strømmen i huset, så det er strøm og ikke statisk elektricitet?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på det er et jordspyd og ikke blot afdækning af fiber kabel eller lignende?
Det er årstiden med statisk elektricitet ,  forårs luften er knastør lige nu 26-3 kl 15 viser hygrometeret 34%-relativ fugtighed og det er  meget tørt , og man kan ikke få stød af el installationen medmindre du berører noget strømførende , og så skulle HPFI afbryderen koble ud. ​

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Ligner ikke en ledning til jordspyd..

Vi prøver igen, i morgen --
Det orange kabel er ikke et jordkabel. Nok nærmere din fibernet forbindelse.

Selvbygger med stort S. 
Statisk elektricitet og el-installation har ikke noget med hinnanden at gøre. Statisk elektricitet har spændingsforskelle på flere tusinde volt. Spændinger i  el-installationer kommer aldrig så højt op.

Statisk elektricitet aflades på en brøkdel af et sekund og så er det væk. Det kommer når ikke-ledende materialer gnides op af hinnanden. Katteskind er godt til at lave statisk elektricitet.

Stød fra el-installationer er anderledes. Hvis det er så kraftigt at det er farligt vil HPFI-relæet på el-tavlen falde ud, og strømmen forsvinder i hele eller halvdelen af huset. Nogle el-apparter kan give en sitrende fornemmelse, når man rør ved dem. Ikke en smertefuldt gnist som ved statisk elektricitet, men en blivende kildrende ubehagelig fornærmelse. Det er ufarligt og kan ordnes ved at sikre at der er jordforbindelse, eller i nogle tilfælde blot ved at vende stikproppen 180 grader.

Jeg er enig at det man ser på billedet næppe er en jordforbindelse. Farven på kablet tyder på at det er internettilslutning eller noget andet end jordforbindelse.   
Annonce
Det er ikke et billede af et jordspyd, men et billede af skinnen, som er afdækning af et orange telefonkabel. Det bør der ikke forekomme stød i.

fase
Statisk elektricitet som beskrevet kan være opbygget i dig pga ikke ledende fodtøj, beklædning med meget plastik, lav luftfugtighed(vores måler siger pt ca 60% i dagtimerne og 90 om natten). Du følte et stød da du rørte katten fordi den havde jordforbindelse(manglende isoleret fodtøj🤣). Er usikker på hvad katten har følt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tusinde tak til jer alle for svar, nu er jeg meget mere rolig 🙏🙏 jeg er ny indenfor hus og bliver nok lidt hurtig nervøs, så jeres svar hjalp meget 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis