Audi A4 B8 1.8 TFSI

Hej alle

Håber der er en venlig mekaniker som kan hjælpe mig med min frustation.

Jeg var på vej til arbejdet igår på motorvejen og ud af det blå lyste EPC lampen og lyse derefter ingen trækkraft i bilen, Prøvede og starte bilen igen uden held. Historien kort, fik den bragt til væsrkstedet som siger at kæden er knækket og stemplerne er ødelagt.. Der har ingen ting været på bilen ud over service.. Bilen er fra 08 og kørt 178.xxx

Tusind tak på forhånd
Aytac​

https://youtube.com/shorts/PLeOXxKOMDY?si=eLnwBeaDa-4b2thu​​​
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en meget typisk fejl på de motorer, fra før ca. 2010. Motoren skal hovedrepareres  eller ombyttes. Når stempler er ødelagt er ventiler også, så der skal mange nye dele til. Et Audi værksted er helt sikker for dyrt. Hvis du kan finde en "lille" mekanikker som du har tillid til, kan det måske laves for mindre end hvad bilen er værd. Men det er ikke sikkert.
GodeVen skrev den 26-03-2025 14:48:56

Det er en meget typisk fejl på de motorer, fra før ca. 2010. Motoren skal hovedrepareres  eller ombyttes. Når stempler er ødelagt er ventiler også, så der skal mange nye dele til. Et Audi værksted er helt sikker for dyrt. Hvis du kan finde en "lille" mekanikker som du har tillid til, kan det måske laves for mindre end hvad bilen er værd. Men det er ikke sikkert.

Tusind tak for inputtet godeven. 

Vil motoren ikke støje/ryste hvis det er kæden knækket af og stemplerne ødelagt? Det er ikke fordi jeg ikke tror på det kan ske.. Den har kørt som en drøm siden jeg fik bilen.. 😪
Du siger at du fik humpet bilen til værkstedet? Altså at motoren fungerede, men uden trækkraft? Eller var den helt død?

Bent Andersen skrev den 26-03-2025 17:15:36

Du siger at du fik humpet bilen til værkstedet? Altså at motoren fungerede, men uden trækkraft? Eller var den helt død?

Fik den bragt, ikke ‘humpet’ = Den kørte vist ikke selv.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Bent Andersen skrev den 26-03-2025 17:15:36

Den blev bragt med vejhjælp.. Kunne slet ikke starte bilen efter jeg kom i nødsporet.. Det er som videoen viser når jeg prøver og starte den 

Annonce
Checkede et par tyske fora.
Den motor havde problemer med kædestrammeren. Hvis kæden er hoppet et par tænder af den grund bliver det speget.
Hvis du er heldig er stempler og ventiler OK.
Hvis ikke er det en hovedreparation eller ny motor.
Tændrør ud, endoskop ned for at få syn for sagn.

Bent Andersen skrev den 26-03-2025 22:54:08

Checkede et par tyske fora.
Den motor havde problemer med kædestrammeren. Hvis kæden er hoppet et par tænder af den grund bliver det speget.
Hvis du er heldig er stempler og ventiler OK.
Hvis ikke er det en hovedreparation eller ny motor.
Tændrør ud, endoskop ned for at få syn for sagn.

Tusind tak for den tid du har brugt Bent. Jeg håber det kun er strammeren. Nægter og tro at det hele er stået af, ikke fordi det ikke kan ske, men der har ingen mislyde været.

Hvis kæden er knækket som værkstedet siger, er det en fejl, der kommer pludseligt uden nogen form for forvarsel overhovedet. Det er noget af det værste, der kan ske for en motor. Hvis man er heldig er det kun kæden der knækket, eller hoppet af.
Det  er kæden, der søger for at ventiler og stempler kører som de skal i forhold til hinnanden. Hvis kæden knækker kan det ske at stempler og ventiler støder sammen. Så vil de også kunne ødelægges, så er problemet langt større.

Hvis mekanikkerne har kigget med et kamera (endoskop) ned gennem hullerne til tændrøret, er det rigtigt hvad han siger. Hvis han kun har hørt motoren forsøge at starte, er det noget han gætter. Du bør ikke forsøge at starte motoren mere, da du kan lave flere skader i motoren.

GodeVen skrev den 27-03-2025 08:21:35

Hvis kæden er knækket som værkstedet siger, er det en fejl, der kommer pludseligt uden nogen form for forvarsel overhovedet. Det er noget af det værste, der kan ske for en motor. Hvis man er heldig er det kun kæden der knækket, eller hoppet af.
Det  er kæden, der søger for at ventiler og stempler kører som de skal i forhold til hinnanden. Hvis kæden knækker kan det ske at stempler og ventiler støder sammen. Så vil de også kunne ødelægges, så er problemet langt større.

Hvis mekanikkerne har kigget med et kamera (endoskop) ned gennem hullerne til tændrøret, er det rigtigt hvad han siger. Hvis han kun har hørt motoren forsøge at starte, er det noget han gætter. Du bør ikke forsøge at starte motoren mere, da du kan lave flere skader i motoren.

Tusind tak, du er sandelig en godven 👍🏼👍🏼 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis