Fjerne bærende mur/bue

Hej
Vi er gået i gang med at kigge på et hus, som vi er blevet lidt vilde med, dog kommer det med en pizzabue som vi godt kunne tænke os at fjerne (alt det muret). Vi er blevet oplyst af egendomsmægleren at den er bærende. Er der nogen som har en idé om, det er muligt at fjerne muren og sætte understøttelse op, vi kunne jo godt tænke os at se ind i en løsning uden en lodret stolpe midt i rummet, men er der nogen som kan se om det burde kunne lade sig gøre.
Vi har tænkt os at tage en håndværker med ud og give et tilbud, men kunne godt tænkte mig at høre andres inputs og erfaringer. 
Plantegningen er lidt skæv, da hjørnet ikke passer med muren, det går mere som den røde linje der er tegnet. Vi har selvfølgelig indregnet at vi skal have nyt loft og gulve 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man er nødt til at have en tegning over loft/tag konstruktionen for at kunne svare på hvad eller hvordan taget bærer, det kan ikke ses ud af det nuværende materiale, men eftersom det er fladt tag er der en overvejende sandsynlighed for at den er bærende. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Muren kan sagtens fjernes.
Men du kan ikke få et kompetent svar på hvordan understøtning incl. evt. stolper skal være, så længe der ikke er nogen oplysninger hvordan tagkonstruktionen er lavet.

I min optik er det både synd og skam at fjerne et så smukt og unikt stykke håndværk!
Hej har lige fundet ud af der er noget som hedder weblager.dk, hvor der ​er tegninger over bygningen. Der er det vist ​som at den ene væg er ​bærende. Jeg tænker at næste skridt er at få en ​prof med ud og kigge på opgaven, ​da jeg ikke ​kan gennemskue om man kan flytte det bærende element til den røde ​streg og ​om ​hjørnet kan bære ​det. 

@GSH ​jeg kan godt se at der er lagt kærlighed i den væg, ​jeg må dog sige at det pakker køkkenet godt ind ​og fjerner lidt af det åbne køkken alrum

Den “fine” jydebue bærer taget over køkken og spisestue. Den kan undværes hvis man sætter en større bjælke ind der hvor du har tegnet med rødt.
Den nødvendige dimension skal du have en rådgiver til at beregne. ( eller selv løbe risikoen med et tabelopslag)

Selvbygger med stort S. 
Hvis den er bærende skal den nok erstattes med en vandret bjælke. Med fladt tag, skal den nok under loftet, så den eller en kasse omkring den bliver synlig.

Jeg ville som GHS, lade den være. Jeg synes den gør huset en smule unikt, og det har været en måde at åbne køkkenet op uden almindelige stolper og bjælker. Hvis I køber huset, kan I prøve at leve med den i et år, så I ikke smider 200.000 kr (eller hvad det nu koster) i noget som alligevel ikke har betydning.
Annonce
I opholdsstuen ser det ud til, if. plantegningen, at spærene ligger parallelt med den røde streg. det ser ud til at spærene fortsætter, på samme måde. ind over køkkenet.
DVS. den blå streg er højst sandsynlig ikke bærende.
Hvordan bæringen og tagkonstruktionen er på den vinkelrette bue i forhold til den blå streg, kan man kun finde ud af ved at demonterer noget af loftbeklædningen.

Enig med GodeVen, klap dog hesten. 
Buerne er ikke bare et smukt og unikt stykke håndværk, det er et unikt kunstværk uden lige.

Hvis der mangler lidt lys er der også masser af muligheder med lidt 220 volt 
Der ligger en lille stålbjælke i forvejen  vist med grøn streg
Og spærene ligger af på den anden væg ved køkkenet. Jeg har tegnet spærene blå.
Tak for alle svarende, jeg har taget fat i en håndværker som kommer med ud og kigger på opgaven og har taget fat i sælger for at se om de har nogle oplysninger om spærene, da de muligvis har haft monteret det nuværende loft.
Hej yspede. jeg forstår virkelig godt at du vil af med et skrummel. Jeg  kunne heller ikke leve med det." Kunst" eller ej. det er heller ikke al kunst jeg vi ha i min stue. Men spørgsmålet er om huset er lige det som i drømmer om eller om der var andre som ikke skulle ombygges i den grad. ​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
yspede skrev den 27-03-2025 15:16:37

Tak for alle svarende, jeg har taget fat i en håndværker som kommer med ud og kigger på opgaven og har taget fat i sælger for at se om de har nogle oplysninger om spærene, da de muligvis har haft monteret det nuværende loft.

Måske kan en håndværker give et svar, men tænker der skal en teoretiker ind over for at kalkulere dimensioner/materialer på de nødvendige understøttelser.

Har du overvejet om den oprindelige arkitekt/konstruktør kan kontaktes, de kunne have materialer der kunne hjælpe med svar på dine spørgsmål?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis