Løsning til at fjerne stikkontakten – smal forgreningsdåse eller anden idé?

Hej LDS,

Jeg har en gammel stikkontakt, som den tidligere ejer helt sikkert har lavet selv, da samlingen er rigtig skidt. Der skal dog stå et skab foran stikkontakten, så jeg er ikke interesseret i at beholde den. Til gengæld vil jeg gerne sløjfe den, så eventuelle videreforbindelser forbliver. Jeg er ret sikker på, at den videre forbindelse går ind i stikkontakten på anden side af væggen.

Jeg tænker umiddelbart på at finde en smal forgreningsdåse, så skabet ikke støder op til dåsen. Måske noget med Wago, og så lave samlingen derinde? Er der nogle forslag til gode, smalle dåser eller måske andre bedre løsninger?

Tak på forhånd.

​Mvh

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner godt nok en GDS installation. Kablerne er ikke ført ind gennem et af de huller med udstødningsblanketter.
Har du overvejet at skrue stikkontakten fas så den sidder lodret. Så fylder den ikke så meget.

fase
Jeg ville afmontere den stikkontakt, og trække kablet igennem til den modsatte side. Ledninger forlænges med pressemuffer og der isoleres med krympeflex uden på. 
Det kan en elektriker lave.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 26-03-2025 10:13:13

Det ligner godt nok en GDS installation. Kablerne er ikke ført ind gennem et af de huller med udstødningsblanketter.
Har du overvejet at skrue stikkontakten fas så den sidder lodret. Så fylder den ikke så meget.

Det der er den største udfordringer er at stikkontakten stikker for langt ud fra væggen, så skabet ikke kan stå helt op ad væggen. Så det vil desværre ikke løse det, men tak for svar.

ev elmand skrev den 26-03-2025 23:31:09

Jeg ville afmontere den stikkontakt, og trække kablet igennem til den modsatte side. Ledninger forlænges med pressemuffer og der isoleres med krympeflex uden på.
Det kan en elektriker lave.

Spændende, det lyder som en god løsning.
Er der nogen grund til ikke bare at erstatte stikkontakten med en smal forgreningsdåse?

Der må ikke være skjulte samlinger og der er ikke kabel, men blot løse ledninger ind igennem mur. Så det er bedre at få det lavet ordentlig end det er at lave endnu en lidt fusker   løsning 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis