Strømhegn

Hej

Jeg skal til at etablere en lille grisesti/fold på 34x14 mtr. Der kommer hegn op som er 1mtr og 3 indvendige strømførende tråde. Men mit hus ligger 100 mtr. fra stien/folden og der er ikke strøm. Jeg påtænker at købe en strømgiver på batteri og vil spørge om man selv kan lave et solcelle opladnings setup til batteriet?
Dem jeg har kigget på er lidt dyre og fik tanken at man måske selv kunne bygge noget.
Nogen som har prøvet noget lignende?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruger du et 12v gele batteri, eller bare et fra bil, plænetraktor etc. er en 12v solcelle og et lade relæ fint nok - så længe der er sol på himlen. Jeg ville gå efter en 100w celle, men måske kan lille 50w camping lader klare det også.
Lade regulator ex. denne kan bruges - på Ali og andre kinasider, endnu billigere.

Det burde godt kunen alde sig gøre. Sålænge elhegnet er lovligt.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hegn til grise bør være med fårehegn på yderside af stolper, og så 1 strømførende tråd på indersiden. Den kan sidde i 25-30 cm højde. 
Så kan de se hvor hegnet er, de ryger ikke igennem ved et uheld ( leg eller slåskamp) og de helt små grise bliver også inde. 
Den ene strømførende holder de fra at møfle på fårehegnet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar! Jeg laver(forsøger) med) et setup der består af solcelle-laderegulator-batteri-spændingsgiver, min eneste tvivl heri er om jeg får impuls/joule nok til grise. Læser rundt omkring at svin kræver flere smæk/slag/stød en andre dyr, så som heste, køer etc.
Ej grise har en god hukommelse og er ikke glade for strøm så jeg vil mene at får og køer ​skal ha strøm på hele tiden. 
Har du ikke mulighed for at sætte en strøm tråde fra huset hvor slagværket er og frem til folden . ? 
Jeg mener ikke at grise kræver mere. Får og Køer kan have lang pels som isolerer. 
Heste er meget følsomme. Selv om grise har lang hukommelse så er de også meget nysgerrige, og vil undersøge om der er strøm i ret ofte. Både køer og grise er så følsomme i snuden at de kan " lugte " om der er strøm på. 
Det vil sige de sætter snuden tæt på at kan mærke om det kilder. Sådan ser det i hvert fald ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis