Skift fra 0.75 ledning på loftet til 1.50mm ledning/spots

Kære alle. Jeg vil selv forsøge at skifte fra lavvolts ledning 0.75mm til 1.50mm. Så der ikke er risiko for brand jf. Anmærkninger fra el rapporten..håber I vil hjælpe med at anbefale sider hvor jeg kan bestille materialle. Skal også bruge yderligere 4 Spots mere i vores køkkenrum. Jeg har kigget lidt på nettet og egentlig ser det ud til at jeg kan skifte aktuelle ledninger fra 0.75 med ledning 1.50. Håber selvfølgelig jeg kan komme til fra loft. Er der noget jeg skal være OBS på ☺️🙏 og håber i kan hjælpe med materiale, da jeg gerne selv vil prøve. 🙏 og anbefalinger til afbryder da vi gerne vil have dæmpningsfunktion 😅🙏
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have noget kabel der er godkendt til 90 gr C. og med jordledning.
Er du heldig kan du  binde det gamle kabel til en søgefjeder  og få den  trukken igennem, og så trække det ny kabel igennem med søgefjederen.

(  du kunne måske også trække det nye kabel igennem, ved at binde det sammen med det gamle, men lidt mere riski )

Vi prøver igen, i morgen --
Vil du sende link til hvad og hvor jeg kan købe. Vil være en stor hjælp🙏
Du kan bruge Downlightkabel . Du kan binde det ny kabel sammen med det gamle og dermed trække det ny i. Det er som fast installation aut. arbejde.
Hvis kommentaren om manglende aflastning handler om de viste afbrydere og stikkontakter, synes jeg du skal bede firmaet om en henvisning til den regel, det handler om. Der kan ikke forekomme træk i indmurede rør eller kabler som vist på billedet.

fase
S. Fabrin skrev den 26-03-2025 07:23:05

Du kan bruge Downlightkabel . Du kan binde det ny kabel sammen med det gamle og dermed trække det ny i. Det er som fast installation aut. arbejde.
Hvis kommentaren om manglende aflastning handler om de viste afbrydere og stikkontakter, synes jeg du skal bede firmaet om en henvisning til den regel, det handler om. Der kan ikke forekomme træk i indmurede rør eller kabler som vist på billedet.

Mon ikke det blot er loven om at materiel skal være installeret efter producentens anvisninger der her menes (kombi af regulatorisk mærkning og elsikkerhedsloven). Og hvis producenten i deres vejledning skrive rman skal bruge aflastningen så er det jo en fejl hvis den ikke benyttes.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Mon ikke det blot er loven om at materiel skal være installeret efter producentens anvisninger der her menes (kombi af regulatorisk mærkning og elsikkerhedsloven). Og hvis producenten i deres vejledning skriver at rman skal bruge aflastningen så er det jo en fejl, hvis den ikke benyttes.
Buller, jeg har endnu til gode, at se en grøn dåse til forsænkning i en mur, være forsynet med mulighed for aflastning.
Hvordan vil du aflaste et rør med ledninger eller et kabel, der er muret inde i væggen. For slet ikke at tale om udvendige underlag, hvor man fastgør kabler eller rør til den væg, hvor underlaget er fastgjort.
 Noget andet er forfra dåser, hvor det kan være nødvendigt med aflastning.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 26-03-2025 12:20:02

Mon ikke det blot er loven om at materiel skal være installeret efter producentens anvisninger der her menes (kombi af regulatorisk mærkning og elsikkerhedsloven). Og hvis producenten i deres vejledning skriver at rman skal bruge aflastningen så er det jo en fejl, hvis den ikke benyttes.
Buller, jeg har endnu til gode, at se en grøn dåse til forsænkning i en mur, være forsynet med mulighed for aflastning.
Hvordan vil du aflaste et rør med ledninger eller et kabel, der er muret inde i væggen. For slet ikke at tale om udvendige underlag, hvor man fastgør kabler eller rør til den væg, hvor underlaget er fastgjort.
 Noget andet er forfra dåser, hvor det kan være nødvendigt med aflastning.

Så vidt jeg kan se på rapporten nævnes der ikke hvilke dåser det er- Blot at den medfølgende aflastning mangler. Aflasningen i forfradåser skal selvfølgelig anvendes - mon ikke det er den rapporten omtaler. Omend det kan være billede af installationen til spotlyset Frede85 har taget billedet af.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er nævnt i rapporten, at det drejer sig om afbrydere og stikkontakter i stuen. Du kan se det nederst i rapporten.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke dåser ud over de grønne dåser til indmuring der kunne tænkes anvendt.
Derfor bærer rapporten indtryk af, at det er en bager eller en anden uden elektriker uddannelse men med et 14 dages kursus i udarbejdelse elsynsrapporter, der har udarbejdet rapporten. Dette begrunder jeg med, at jeg har set flere af den slagt rapporter udfærdiget af tilsyneladende ufaglærte (læs teoretikere). Jeg angiver for en god ordens skyld ikke firmanavne.

fase
S. Fabrin skrev den 26-03-2025 15:24:23

Der er nævnt i rapporten, at det drejer sig om afbrydere og stikkontakter i stuen. Du kan se det nederst i rapporten.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke dåser ud over de grønne dåser til indmuring der kunne tænkes anvendt.
Derfor bærer rapporten indtryk af, at det er en bager eller en anden uden elektriker uddannelse men med et 14 dages kursus i udarbejdelse elsynsrapporter, der har udarbejdet rapporten. Dette begrunder jeg med, at jeg har set flere af den slagt rapporter udfærdiget af tilsyneladende ufaglærte (læs teoretikere). Jeg angiver for en god ordens skyld ikke firmanavne.

Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Jeg skriver ikke om indmuringsdåser Kunne jo være der var forfradåser i stuen - tænker det er dem rapporten henviser til.
Nu er det jo kun folk der arbejder under en elinstallatør autorisation der må udføre sådan en elinstallationsrapport.
Men ja - desværre er der utroligt mange ulovligheder selv fra de autoriserede. Og så er det bar emed at få dem anmeldt til SIK.

SIK har jo også en vejledning i hvad man skal gennemgå ifm sådan en rapport- bla med de mange forskellige love der har været gældende igennem tiden så man ikke giver anmærkninger til noget gammelt som efter nuværende lovgivning vilel være ulovligt. Her falder nogle også i.

Jeg vil til enhver tid stole mere på teoretikere end praktikere specielt når det kommer til love og regler og med tanke på det er teoretikere der skriver de love og regler de faglærte skal arbejde efter. Men altså man behøver jo ikke være enig om alt :-)

Forstår ikke helt at man skal binde det gamle til et nyt og føre ned. Hvad er pointen med dette. 
Frede85 skrev den 26-03-2025 21:37:38

Forstår ikke helt at man skal binde det gamle til et nyt og føre ned. Hvad er pointen med dette. 

Grunden til, at du skal binde det ny kabel til det gamle, er at du dermed måske kan trække et nyt kabel i, så du får skiftet til et nyt kabel. Hvis du kan komme til kablet ovenfra, kan du selvfølgelig skifte det fra oven. Der er ingen, der kender din installation fra andet din beskrivelse.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis