Loftslampe lyser konstant

Kære forum.

Jeg har i dag tilsluttet en loftslampe i mit køkken, men efter at have tændt hpfi relægget igen, tænder lampen med det samme, og kontakterne virker ikke.

Jeg har tilsluttet brun ledning til L, og blå ledning til N. Hvad gør jeg forkert?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se væk fra denne tråd. Fandt en løsning selv :)
stefanodario skrev den 30-03-2025 14:18:16

Hvordan løste du problemet?

Hvis du viser et billede af ledningerne i dit lampested, får du sikkert en løsning.

fase
Hej med jer. Jeg løste problemet ved at sætte tændledningen i den grå i stedet. Det var dén der var tilsluttet min stikkontakt, og ikke den brune, som man ellers skulle tro
Brun ledning i fast installation er normalt altid (konstant) fase, altså konstant strømførende. Tændledning fra afbryder har så en anden farve, dog ikke blå, og aldrig gul/grøn.

Søren O
Annonce
Den grå eller sorte  er tilsluttet afbryder ( ikke stikkontakt  ). Det er oftest den brune der er fast fase, så din installation er helt standard. 
Men du havde jo fundet ud af det på få minutter så der nåede ikke at komme forslag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
WilliamGroth skrev den 30-03-2025 23:04:42

Hej med jer. Jeg løste problemet ved at sætte tændledningen i den grå i stedet. Det var dén der var tilsluttet min stikkontakt, og ikke den brune, som man ellers skulle tro

Tak

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis