Drivhus - hvad er jeres erfaringer?

Vi overvejer et drivhus. Sådan et vægdrivhus på 3,3m2 på et vestvendt sted.

Men jeg husker kun drivhus fra mine forældres have og for positive ting. Det var hyggeligt at ordne det et par aftener om ugen. Sådan helt afstressende osv.

Jeg er blot i tvivl om, hvorvidt det er barndommens ydel der skygger for et dumt projekt, jeg muligvis vil fortryde. Hvad er jeres erfaringer?

Vi vil dyrke tomater, agurk, krydderurter og måske andet i den dur. Det er det, vi spiser meget af i sommerperioden foruden salat. Jeg er i tvivl om der er et reelt udbytte herfra vs prisen på huset. Og så er jeg i tvivl om det er en hobby, der kommer til konstant at koste mere og mere. For der er jo altid mere udstyr at købe. Hvor meget dyrker i selv?

Og er 3,3m2 for lidt? Jeg har 3,5m til skel så meget større og det duer rigtigt når det er eneste vej ind i haven. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at en ting er helt sikkert, det kan aldrig betale sig. Netop når du har tomater m.m. så er de billige i supermarked. Det er også begrænset vor stor en del af årsforbruget der kan gro på de kvm.
Jeg køber ikke yderligere udstyr, kun reservedele til vindues åbner når jeg glemmer at tage dem ind en  vinter med hård frost. 
Jeg har lidt større drivhus, 7-8 kvm. og det er mest for sjov. Det er traditionelt med tomater og agurker. Men jeg dyrker og chilli, meloner osv. Så ar jeg glæde af en vindruetræ som overtager det hele hvis man ikke er ret hård ved den med beskæring.
De krydderurter vi bruger dyrkes bedst ude. Timian, oregano, persille, rosmarin, citron melisse og purløg. 
Vi har venner som dyrker i 2 drivhuse, samt masser af Chilli udendørs på en sydvendt mur (Tamiler og Inder, så der skal bruges meget Chilli igennem året.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vi har et drivhus på 12m2. Det er min hobby og vi er virkelig glade for det. Jeg dyrker kun tomater og chilli og basilikum og persille. Jeg forventer ikke at en hobby vil gi overskud økonomisk, men det giver en masse overskud for psyken. Den store fordel ved at dyrke tomater selv er at du kan få nogle du ikke kan købe. Jeg har ca 12-14 forskellige tomater fra små til de store bøffer og fra grønne til røde og sorte. Alle tomater en såkaldte frøkonstante så når de første frø er købt tager jeg frø til næste år. Det er forskelligt år for år men de fleste år bliver der tomater til henkogning og cherrytomater til semitørrede i ovnen som man kan glæde når det bliver vinter. Man kan osse få en tomat forskellige steder og tage frø fra hvis man støder på en som er spændende. Jeg har en tråd om grolys hvis du skulle være interesseret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
tak begge to. Der er noget mentalt stimulerende i at se noget vokse. Det er i hvert fald afslappende, synes jeg. Plus, det smager jo bedre, ik.

Hvad er jeres erfaringer med størrelse? Synes selv umiddelbart at 3,3 m2 lyder lidt småt. Omvendt er jeg jo begrænset af den del af havens størrelse + afstand til vand. Det er jo også et vigtigt parameter 
Afstand til vand behøver ikke at være et isue. Der kan haveslange jo hjælpe. Drivhus kan stå mange steder i haven. 

Jeg synes osse at 3,5m2 er for lidt. 9-12 m2 er passende vil jeg mene. Og jeg er helt enig med elmand i at  vand skal ikke bestemme hvor drivhuset skal stå. Her har jeg lagt en vandslange permanent langs huset hen til den anden gavl. så er det bare at koble den på hanen når der er brug for det. Og iøvrigt er det sundt med motion.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
Hm, hvordan ville det gå i et sydligt område af haven. Bliver det ikke for varmt ?
Det gør det næppe, uanset hvilken verdenshjørne det placeres så er der samme temperatur. Der bør monteres automatiske vinduesåbner. Bliver det ret varmt døgnet igennem lader man døren stå åben. Der er også den mulighed at man smører kærnemælk på glasset ( eller skyggepasta blandet med vand) 

Problemet med hobbydrivhuse er at overfladen er for stor i forhold til rumindhold. Derfor bliver der alt for varmt i solskin og for koldt om natten, men det er de vilkår man har som hobby drivhus ejer. Jeg har dør i begge ender så den ene dør styres af en autoåbner og den anden står for det meste åben døgnet rundt når vi er kommet hen midt i juni. det er vigtigt med god udluftning for at undgå skimmelsvamp. Så hellere at det er lidt køligt.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Husk at det kan være skønt at sidde med en kop kaffe i drivhuset i det meget tidlige forår. Dine egne solmodne tomater smager langt bedre end ​butikkens . Jeg elskede mit 60 kvm store drivhus og solgte tomater og der var god plads til et par stole og et lille bord . Vi sad der tit i ​regnvejr og nød en kop kaffe . 
Det skal være hyggeligt ellers bliver det ikke sjovt .  Held og lykke med det og go sommer. 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis