Montere indmuringsdåser ved støbning

Hej.

Jeg skal støbe en støttevæg i forbindelse med etablering af lyskasse. Jeg vil gerne have lys i lyskassen efterfølgende. Kan man på en måde montere indmuringsdåser på forskalningen og trække kable imellem før man støber, så man ikke efterfølgende skal til at fræse el ind?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok bruge indstøbningsdåser, der er beregnet til det, og har lage "halse" hvor kablet/rør går ind, så du ikke får dåsen fyldt op med beton..

Fælles for dem (såvidt jeg ved ) er at de er ​gule...

Vi prøver igen, i morgen --
De gule dåser er til indstøbning. Jeg ville trække et rør med bløde bøjninger til kabel eller ledninger. Røret giver mulighed for at ændre installationen/ rette fejl. Du skal være opmærksom på, at kabler skal være godkendte til indstøbning.

fase
Hvordan pokker gør man dem fast inden støbning? Kan man skrue dem på forskallingen og så skrue skruerene ud inden man fjerne den ?
Jacob2000 skrev den 25-03-2025 12:42:40

Hvordan pokker gør man dem fast inden støbning? Kan man skrue dem på forskallingen og så skrue skruerene ud inden man fjerne den ?

Der er egnede huller til skruer i dåsen hvor du gerne må lade skruer sidde. Du burde kunne se se i vejledningen på LKs hjemmeside hvordan de bruges.

Bruger du ikke de huller der erlavet til det må du ikke lade skruer side efter færdigmontering.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Man kan skrue dem i bagfra, men så er det vanskelig at tage forskalling og skruer af, da disse er gemt i beton. Hvis man bruger søm bagfra, så er det nemmere at hugge søm spidsen af, når forskalling er fjernet.
Er det hjemmebygget forskalling kan man lavet et par huller i forskalling og binde dåsen fast med ståltråd. Denne klippes inden forskalling fjernes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis