Kan man udskifte bunden af rusten stålskelet til let væg?

Hej,

I forbindelse med badeværelses renovering, har vi opdaget en vandskade i bruseområdet. Samlingen mellem gulv og væg har været opfugtet.

Gipspladerne er pillet ned. Bunden af stålskelet er noget rusten. Kan det udskiftes uden at pille hele væggen ned.

Der er ikke beklædt med gipsplader på den anden side af stålskelet (vi bor i rækkehus) og det er væg ind mod nabo.

Kan man skære de lodrette profiler i 20 cm højde, og derefter udskifte den rustne bund? Evt. lave samling mellem den nederste stump af de nye lodrette profiler med en trælægte, som vist på tegning?

Eller er der andre bedre løsninger.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da måden man gør det på, du skal selvfølgelig lige sørge for at det ikke synker, måske en stolpe på skelettet og helt ned til fast bund, -bare gå i gang..

Venlig hilsen
Knud
Måske bedre at sætte lægtestumpen inde i profilen, sådan gør man også ved dørkarme.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der kan komme et problem med de skruer som kommer inde fra nabo. 
Jeg forlænger de profiler ved at lægge den nye profil omvendt ind i den gamle. Skærer du 20 cm væk så en ny  50 cm  profil omvendt ind den gamle. Der hvor naboens skrue generer klippes en lille flig væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hjælpen.

Nu er det klaret og der kan komme ny gips op.
sketelsen skrev den 31-03-2025 09:58:02

Tak for hjælpen.

Nu er det klaret og der kan komme ny gips op.

Hvad blev løsningen?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hej je_ns

Ja, det glemte jeg lige... :)

Da jeg lige fik kigget lidt bedre efter, var alle profiler faktisk samlet som ev elmand beskiver, altså sat omvendt sammen. Samlingerne var cirka i 90 cm højde.

Så jeg valgte faktisk at fjerne de nederste ca 90 cm. Så kunne jeg også undgå at klippe/skære i de lodrette profiler. Den vandrette bundprofil blev forsigtigt skåret fri med en multicutter. Et stykke murpap på soklen og så ny profil sat i bunden.

Sådan.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også