Hvordan laver jeg indhak i rund stolpe.

Jeg prøver at lave et indhak som på billedet. Det eksemplar lavede jeg med en håndsav og en evighed med en finecutter. Det var ikke sjovt. Og blev ret ujævnt. Og mine hænder snurrer stadig.

Hvad ville være en bedre metode? Al hjælp værdsættes men fortæl gerne om du ligefrem har prøvet det selv.

Mange tak
Morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En sav og et stemmejern - burde tage måske 10-15 minutter.

Hvis det skal være endnu nemmere - så ville jeg bruge en motorsav.
skal du lave mange , laver du en plade med et par lister på så depasser son styreskinne til overfræser , og hul i midden
spænd den på med et par skruetvinger, og fræs det ud
Du kan skrue en tynd plade oven på rundstolpen. Så kører du med rundsav med ca. 1 cm mellemrum. Så er de klodser nemme at slå af. Bagefter trækker dy rundsav på tværs flere gange så bunden fræses lige.
Har du bordrundsav så kan samme metode bruges, blot er det her stolpen som skal bevæges. Der skal igen skrues en tynd plade på så det er den der kører en over plan på rundsav. Ellers kommer du til at dreje stolpen. 
Ja det ligner jo forslag 2 og 3 fra DLG

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Lidt tidligere i videoen bruger han også en rundsav til at "slibe" bunden af udskæringen med.
https://youtu.be/JFdHBLSc12E?t=133 
Annonce
Gode ideer. Tak. Jeg er vild med det her forum. Jeg vender tilbage med et foto og beskrivelse af hvordan det gik
Gammeldags tømrer arbejder havde som det helt almindelig hverdag. Tænk på alle de spær som var sat sammen.
Her stregede man op, og savede så ned til streger flere steder, med bue-sav, for derefter at hugge stumperne væk. Det er måske lettere end fræser og rundsav. Fukssvans kan sagtens bruges

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis