Mur i skel mod vej - regler?

Hej. Jeg overvejer at opføre en havemur i tegl ud mod vejen der passerer vores hus. Vores lokalplan har ingen begrænsninger på dette område og jeg tænker derfor kun det er hegns-loven jeg skal være opmærksom på. Altså maks 180 cm i skel (forventer at bygge i ca. 170 cm højde). Herudover skal jeg selvfølgelig passe på ikke at beskadige kabler mm hvis der ligger noget.

Er der andre krav og regler jeg skal huske?

Jeg forventer iøvrigt at lave fundamentet 90 cm. dybt. Jeg har hørt 60 cm andre steder, men jeg vil ikke risikere at jeg får problemer senere hen fordi jeg har været doven :-). Hvad tænker i om det?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle der ikke være noget til hinder for, men du skal nok søge i LER registret, og få en gravetilladelse..

(kloak og vand ind til din grund, ligger nok dybere, tænker ikke man må støbe dem ind i soklen?)

Men en mur i 170 cm højde vil det ikke se noget voldsomt ud..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du har tjekket ifm nedenstående skulle der ikker være noget til hinder. Du kan nu også gøre muren højere og også højere end de 180cm op til 2m (men så er det bygningsreglementet du skal ind i).
  • Hegnsloven
  • Evt lovgivning i den relevante kommune (ikke lokalplan)
  • Regler i ejerforeningen (at sidestille med kommunale regler)
  • evt gravetilladelse
Og så selvfølgelig sørger for at muren ikke står i skel - men udelukkende er inden for din matrikel. Ligesom hvis det havde været en hæk eller hegn

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
je_ns skrev den 23-03-2025 14:11:49

Det skulle der ikke være noget til hinder for, men du skal nok søge i LER registret, og få en gravetilladelse..

(kloak og vand ind til din grund, ligger nok dybere, tænker ikke man må støbe dem ind i soklen?)

Men en mur i 170 cm højde vil det ikke se noget voldsomt ud..

Kommer an på vejen og støj osv. Her i området er der en del lidt højere, og de syner ikke voldsomme. Blot ekslusive 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis