Styring og telestater til radiator-varme?

Jeg står overfor en gradvis udskiftning af gamle radiatorer og tilhørende rør til nye. Vi vil ikke have gulvvarme - det er et gammelt hus. Alle rør i tostrengssystemet til radiatorerne i stueetagen er ført hængende under loftet i kælderen hen til de steder hvor der føres afgreninger gennem stuegulvet op til hver radiator.

Vi har gasfyr med udeføler, og tilhørende styring som regulerer den samlede fremløbstemperatur.
I stedet for de gamle termostater på radiatorerne kunne jeg godt tænke mig en lidt mere centraliseret styring, eller i det mindste at have de enkelte rums temperaturinstillinger anbragt et andet sted i rummet end på en radiatorventil. Jeg vil også gerne kunne lave tidsstyret individuel temperatur på hvert rums radiator - eller med tiden noget endnu mere "smart".
Derfor tænker jeg, at der på hver radiatorventil skal monteres en telestat og at denne skal sluttes til en passende styring. Og så virker det nærliggende, at anbringe radiatorventilen og den tilhørende telestat mere central i kælderen (dog ikke alle - af pladshensyn bliver vi nødt til at bevare dele af den grundlæggende tostrengsløsning). Herved bliver de produkter som typisk anvendes til gulvvarme tilsyneladende attraktive til vores brug, dvs. fordelerrør og telestater, rumtermostater og central styreenhed. (Pumpe og shunt er derimod ikke relevante, da vi ikke har brug for gulvarmens lave temperatur). Og alt hvad jeg kan finde på markedet til mit behov markedsføres udelukkende ifbm. gulvvarme, radiatorer nævnes slet ikke.

Men jeg synes at det ser ud til, at de fleste (alle?) telestater er on/off styringer. Dvs. varmestyringen skal grundlæggende regulere hvor lang tid af gangen hver ventil er åben. Det giver mig anledning til følgende spørgsmål:

1. Kan styringer (fx. fra Danfoss, Wavin eller Upponor) som er på markedet til gulvvarme også anvendes til en konfiguration hvor hver varmekreds er en radiator? Og hvis ikke, hvad kan man så bruge til radiatorer? Jeg tænker, at radiatorsystemer er fremløbstemperaturen typisk højere, og hele temperaturreguleringsproblemet har helt andre tidsmæssige karakteristika end gulvvarme - systemet vil skulle være meget "selvlærende" eller være parameterstyret for at sikre en god regulering både ved anvendelse til gulvvarme og til radiatorer.

2. Hvilke fabrikater/modeller af telstater er (næsten) lydløse? Jeg frygter, at telestaternes skift fra den ene til den anden tilstand giver anledning til lyde (støj)?

På forhånd mange tak for gode råd!

Mvh Gråskæg
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lægger mærke til, at du vil styre dine radiatorer med telestater. Det kræver, at du trækker rør fra en manifold til hver radiator. Styring med telestater bruges normalt til gulvvarme, fordi telestater er ventiler, der er enten åbne eller lukkede eller åbne. Det fungerer fint ved gulvvarme, fordi gulvvarme er en træg opvarmningsmåde. Jeg har svært ved at forestille mig, at du vil acceptere, at dine radiatorer er skiftevis kolde og varme. Telestater larmer ikke.
Jeg har installeret et Danfoss system med central styring af radiatorventilerne. Det fungerer fint for mig. 
Du kan på dit gasfyr regulere fremløbstemperaturen, så termostatventilen er næsten konstant åben.

fase
S. Fabrin skrev den 23-03-2025 14:11:33

Jeg lægger mærke til, at du vil styre dine radiatorer med telestater. Det kræver, at du trækker rør fra en manifold til hver radiator. Styring med telestater bruges normalt til gulvvarme, fordi telestater er ventiler, der er enten åbne eller lukkede eller åbne. Det fungerer fint ved gulvvarme, fordi gulvvarme er en træg opvarmningsmåde. Jeg har svært ved at forestille mig, at du vil acceptere, at dine radiatorer er skiftevis kolde og varme. Telestater larmer ikke.
Jeg har installeret et Danfoss system med central styring af radiatorventilerne. Det fungerer fint for mig.
Du kan på dit gasfyr regulere fremløbstemperaturen, så termostatventilen er næsten konstant åben.

Mange tak for svaret, som er meget nyttigt. Jeg vil kigge nærmere i Danfoss' beskrivelser af deres produkter, men hører fortsat gerne om andres erfaringer og evt. andre fabrikanters løsninger.


Mvh Gråskæg
Som Fabrin skriver, telestater er enten åbne eller lukkede. De egner sig derfor ikke til radiatorer. En traditionel termostat skruer op eller ned efter behov. Den vil normalt finde en balance, som hverken er fuld åben eller lukket. Telestater er ikke egnede.

Hvis du gerne vil have nogle elektroniske "spilopper" i det varmesystem, skal du nok vælge smart termostater. Du kan få nogle, der kan tilsluttes fast spænding, så du ikke skal tænke på problemer med batterier. De fleste smart termostater ​er opbygget som en traditionel mekanisk termostat, hvor blot indstillingen er med en motor. De er ​aldrig lavet som en telestat.

GodeVen skrev den 24-03-2025 10:39:10

Som Fabrin skriver, telestater er enten åbne eller lukkede. De egner sig derfor ikke til radiatorer. En traditionel termostat skruer op eller ned efter behov. Den vil normalt finde en balance, som hverken er fuld åben eller lukket. Telestater er ikke egnede.

Hvis du gerne vil have nogle elektroniske "spilopper" i det varmesystem, skal du nok vælge smart termostater. Du kan få nogle, der kan tilsluttes fast spænding, så du ikke skal tænke på problemer med batterier. De fleste smart termostater er opbygget som en traditionel mekanisk termostat, hvor blot indstillingen er med en motor. De er aldrig lavet som en telestat.

Telestaterne kan man pulse så man opnår samme fordel som de træge traditionelle mekaniske termostater og smarter termostater med styring 


Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Man kan ikke pulse en telestat. Den har en reaktionstid på mellem 5 og 20 minutter.

Telestater er lavet som små varmelegemer (1-3 watt) som varmer en beholder op. Beholdren udvider sig når den bliver varm.. Den trykker så på ventilen eller letter trykket fra ventilen. Reaktionstiden er derfor meget langsom. Det er ikke noget problem ved gulvvarme, men dur ikke til radiatorer.  
Annonce
GodeVen skrev den 24-03-2025 11:39:58

Man kan ikke pulse en telestat. Den har en reaktionstid på mellem 5 og 20 minutter.

Telestater er lavet som små varmelegemer (1-3 watt) som varmer en beholder op. Beholdren udvider sig når den bliver varm.. Den trykker så på ventilen eller letter trykket fra ventilen. Reaktionstiden er derfor meget langsom. Det er ikke noget problem ved gulvvarme, men dur ikke til radiatorer.  

Nu findes der jo forskellige former for telestater. Motoriserede telestater kan pulses. De kaldes også zoneventiler.

Det skulle meget gerne ikke tage mere end 5 minutter for en voktelestat at blive fuldt åben (teknologisk institut har en undersøgelse et eller andet sted)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der findes mange typer styrede ventiler. Mit indlæg var om telestater - ikke motorventiler.

Da det er ret store kæfter, der skal til lukke en ventil, har jeg meget svært ved at se hvor det skulle være en fordel at pulse, fremfor en trinløs regulering. En telestat kan trykke med 100-300N (10-30kg) Det ville det nok hurtigt tage livet af ventilen. Desuden ville det larme kraftig at pulse vand i en radiator.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis