Jeg står overfor en gradvis udskiftning af gamle radiatorer og tilhørende rør til nye. Vi vil ikke have gulvvarme - det er et gammelt hus. Alle rør i tostrengssystemet til radiatorerne i stueetagen er ført hængende under loftet i kælderen hen til de steder hvor der føres afgreninger gennem stuegulvet op til hver radiator.
Vi har gasfyr med udeføler, og tilhørende styring som regulerer den samlede fremløbstemperatur.
I stedet for de gamle termostater på radiatorerne kunne jeg godt tænke mig en lidt mere centraliseret styring, eller i det mindste at have de enkelte rums temperaturinstillinger anbragt et andet sted i rummet end på en radiatorventil. Jeg vil også gerne kunne lave tidsstyret individuel temperatur på hvert rums radiator - eller med tiden noget endnu mere "smart".
Derfor tænker jeg, at der på hver radiatorventil skal monteres en telestat og at denne skal sluttes til en passende styring. Og så virker det nærliggende, at anbringe radiatorventilen og den tilhørende telestat mere central i kælderen (dog ikke alle - af pladshensyn bliver vi nødt til at bevare dele af den grundlæggende tostrengsløsning). Herved bliver de produkter som typisk anvendes til gulvvarme tilsyneladende attraktive til vores brug, dvs. fordelerrør og telestater, rumtermostater og central styreenhed. (Pumpe og shunt er derimod ikke relevante, da vi ikke har brug for gulvarmens lave temperatur). Og alt hvad jeg kan finde på markedet til mit behov markedsføres udelukkende ifbm. gulvvarme, radiatorer nævnes slet ikke.
Men jeg synes at det ser ud til, at de fleste (alle?) telestater er on/off styringer. Dvs. varmestyringen skal grundlæggende regulere hvor lang tid af gangen hver ventil er åben. Det giver mig anledning til følgende spørgsmål:
1. Kan styringer (fx. fra Danfoss, Wavin eller Upponor) som er på markedet til gulvvarme også anvendes til en konfiguration hvor hver varmekreds er en radiator? Og hvis ikke, hvad kan man så bruge til radiatorer? Jeg tænker, at radiatorsystemer er fremløbstemperaturen typisk højere, og hele temperaturreguleringsproblemet har helt andre tidsmæssige karakteristika end gulvvarme - systemet vil skulle være meget "selvlærende" eller være parameterstyret for at sikre en god regulering både ved anvendelse til gulvvarme og til radiatorer.
2. Hvilke fabrikater/modeller af telstater er (næsten) lydløse? Jeg frygter, at telestaternes skift fra den ene til den anden tilstand giver anledning til lyde (støj)?
På forhånd mange tak for gode råd!
Mvh Gråskæg