Dampspærre ved værksted op af husmur?

Hej,

Jeg skal have bygget et isoleret værksted opvarmet til 20 grader hele året. Tanken er at bygge det op ad gavlen på mit hus således at en del af husets ydervæg bliver en del af den indvendige væg i værkstedet.

Huset er et træhus med klinkbeklædning og OSB plader som vindspærre. Der er 200mm isolering i væggene på den kolde side af dampspærren og så 50mm isolering på den varme side.

Mit spørgsmål er så hvordan jeg skal forholde mig til dampspærren i værkstedet der hvor husets ydervæg fungerer som værkstedet indervæg. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at der skal være en dampspærre i resten af værkstedet, men jeg er i tvivl om der skal en dampspærre op mod husets ydervæg da husets vægkonstruktion i så fald vil være lukket inde mellem husets dampspærre og værkstedets dampspærre.
Omvendt hvis jeg helt dropper en dampspærre er husets ydervæg ikke beskyttet mod fugt fra værkstedet.

Mvh
Martin
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du fjerner vel bare beklædningen og behæfter dampspærren på husets?
Som mr T skriver så fjern beklædningen og lim dampspærren til OSB pladerne. Jeg ville dog påstå det ikke er nødvendigt ned dampspærren.

Selvbygger med stort S. 
Hvis der skal varmes op til 20 grader bliver ydervæggen i det stykke til en tyk skillevæg, der skal ikke være dampspærre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 23-03-2025 22:37:24

Hvis der skal varmes op til 20 grader bliver ydervæggen i det stykke til en tyk skillevæg, der skal ikke være dampspærre.

/BOFH 

Ville du ikke lade dampspærren fra skuret koble sig på ydervæggens, så der ikke er beklædning, ventilation og 200mm isolering som er uden dampspærre? 

HrT skrev den 23-03-2025 23:33:57

Ville du ikke lade dampspærren fra skuret koble sig på ydervæggens, så der ikke er beklædning, ventilation og 200mm isolering som er uden dampspærre? 

Jeg ville tætne så godt som muligt i overgangen. Stort indgreb som kræver at hele ydervæggen genopbygges.

/BOFH 

Annonce
Hej, tak for jeres kommentarer.

Jeg havde lidt planer om at fjerne klinkbeklædningen fra husets ydervæg der hvor værkstedet støder op til så jeg ender med en OSB plade der vender ind i værkstedet.
Men jeg havde aldrig forestillet mig at koble værkstedets dampspærre på husets da dette ville kræve at jeg så fjernede OSB pladen og de 200mm isolering for at nå ind til dampspærren. Det virker som et meget omstændigt og "destruktivt" indgreb på husets ydervæg som jeg umiddelbart ikke er interesseret i.

Som BOFH skriver så ender det stykke af husets ydervæg som en skillevæg med næsten samme temperatur på begge sider. Uden en dampspærre på værkstedssiden vil fugt fra værkstedet godt kunne trænge ind i husets konstruktion men det vil vel ikke fortættes til vand da der vil være 20 grader hele vejen igennem væggen og dermed sker der ingen skade.

Det skal måske nævnes at jeg har tænkt mig at installere udluftning med varmegenvinding i værkstedet, sådan 2 stk 1-rums ventilatorer der kører synkroniseret så luftfugtigheden burde være meget lav hele tiden.

BOFH, det du mener med at tætne i overgangen, som jeg forstår det du skriver så mener du tætne værkstedets dampspærre til husets OBS plade?

Jeg har lavet en tegning så der ikke bliver nogle misforståelser :-)
Korrekt. Dybest set er det mest korrekte at fjerne dampspærren når du nu vil helårsopvarme men det er nok et stort indgreb.
Effektiv ventilation er nødvendigt som du er inde på, en bil godt mudret til med sne og sjap drypper længe.

/BOFH 

Jeg har lavet en tegning, den tilføjede jeg mit opslag efter du svarede, det kan være du lige vil tage et kig.

Værkstedet kommer til at ligge i haven og kommer ikke til at fungere som garage, så ingen våde biler, kun mig der sveder eller maler og den slags :-)

Ja, at fjerne dampspærren i huset vil være en meget stor omgang og vil give nogle helt andre komplikationer for projektet.
Så ville jeg ikke engang overveje andre løsninger end på din tegning når der er meget beskeden tilførsel af fugt - når det nu er et haveskur skal man så bare sørge for at døren generelt holdes lukket, ellers er der en risiko for kondensering.

/BOFH 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også