Gult vand

Hej herinde.
I denne uge fik vi lavet en del vvs arbejde (onsdag torsdag og fredag) vi fik pillet gasfyr ned og sat fjernvarmeunit op, fik monteret et smart flow 125 kalkanlæg og fik sat en håndklædetørrer op som kører fra fjernvarmen.

Men lige siden har vores vand haft et gulligt skær, hælder jeg det i en flaske kan man virkelig se det, ligner mest af alt solsikke olie. Det var der også fredags så havde fat i vvs’er som mente det måtte være et andet nedbrud på vandet og derfor okker derfra, det blev så også lidt mindre efter vandet havde løbet noget tid, men lige siden har det været en smule gult. Se billedet hvor det ene er solsikke olie og det andet er vores vand fra hanen (koldt vand) ringer naturligvis lige til vvs’eren i morgen. Ville bare gerne lige have jeres bud med på vejen så jeg måske har nogle kvalificeret bud.
Min egen tanke er måske om der er kommet noget pak pasta ind i et vandrør, ved eks at han pakkede rør til kalk anlægget med pak pasta, synes bare det er vildt at det så fortsat er der.

Derudover får vi heller ikke særligt meget tryk på vores bruser siden de var og lave om, virker til der er fint tryk på vandhanerne, men vi har en bruser hvor der er en alm hånd bruser og en rainshower, begge 2 har lige under halvdelen af det tryk på vandet som de havde før, hvis jeg stiller temperaturen på blandingsbatteriet så stiger trykket lige 1 sek hvorefter det falder igen.
Nogen gode bud? Min egen tanke var luft et sted i systemet men synes bare det er vildt at det så ikke forsvinder. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit kalkanlæg er det monteret på "hovedindgangen" for det kolde vand, eller kun for det varme vand?
Hvad for slags rør har du i din vandinstallation, alm. gammeldags galvaniseret rør, kobberrør eller andet?
Husets alder kan også sige noget om hvad for rør du har i din vandinstallation.
Hvad vandhårdhed har du og hvad er afkalkningsanlægget sat til af afgangshårdhed?
Vedr. bruser sidder der formentlig filter i armaturet som er mere eller mindre stoppet af kalk.

Det er først muligt at drage en konklusion, når ovennævnte spørgsmål er besvaret bedst muligt.
Har du spurgt din nabo om han også har haft gult vand. I så fald kan der have været et ledningsbrud, eller en åbnet brandhane der har skabt problemet med gult vand.
Når der “rodes” med gamle vandrør i ens egen installation vil der også løsgives okker- og kalkpartikler, som vil give gult vand. Det vil dog ret hurtigt forsvinde når rørene er gennemskyllede, og vandforbruget igen er normalt.
Ud over dit bruse blandingsbatteri skal du sikkert også have renset perlatorerne i alle dine vandhaner for urenheder.

Søren O
GSH skrev den 23-03-2025 08:56:47

Dit kalkanlæg er det monteret på "hovedindgangen" for det kolde vand, eller kun for det varme vand?
Hvad for slags rør har du i din vandinstallation, alm. gammeldags galvaniseret rør, kobberrør eller andet?
Husets alder kan også sige noget om hvad for rør du har i din vandinstallation.
Hvad vandhårdhed har du og hvad er afkalkningsanlægget sat til af afgangshårdhed?
Vedr. bruser sidder der formentlig filter i armaturet som er mere eller mindre stoppet af kalk.

Det er først muligt at drage en konklusion, når ovennævnte spørgsmål er besvaret bedst muligt.

Monteret direkte til hovedbanen. Altså til alt vandforsyning. 

Kobber og plastrør i huset.
Huset er fra 1975 men er blevet fuldt renoveret.
Hårdheden er 14, vvs’er har sat kalkanlæg op og indstillet det, jeg spurgte om der var noget jeg selv skulle indstille senere og svaret var at den nu var indstillet og derfor ikke behøvede blive pillet ved mere udover påfyldning af salt. 
Søren O skrev den 23-03-2025 09:06:08

Har du spurgt din nabo om han også har haft gult vand. I så fald kan der have været et ledningsbrud, eller en åbnet brandhane der har skabt problemet med gult vand.
Når der “rodes” med gamle vandrør i ens egen installation vil der også løsgives okker- og kalkpartikler, som vil give gult vand. Det vil dog ret hurtigt forsvinde når rørene er gennemskyllede, og vandforbruget igen er normalt.
Ud over dit bruse blandingsbatteri skal du sikkert også have renset perlatorerne i alle dine vandhaner for urenheder.

Naboer har ikke gult vand, og skulle det være tilfældet med et nedbrud så er det altså ikke normalt at det stadig er gult efter 4 dage. Vi bor midt i en by så har heller ikke en lang rørledning til eks naboer. 

Der sidder ikke et filter i blandingsbatteriet til bruser, der er fint tryk på alle 9 vandhaner i huset, er kun denne bruser hvor trykket er helt væk. 
Forresten lige lidt bonus info.
I onsdags fik vi monteret fjernvarmeunit, torsdag blev der monteret kalkanlæg men der blev ikke fyldt salt i, og den blev ikke sat til strøm, det kørte altså udenom anlægget via bypass, der havde vi mest gult vand som blev lidt mindre efter vi havde lukket en del vand ud, fredag kom vvs’er så igen og fik indstillet fjernvarmeunitten og fik kalk anlægget op og køre. Så først fredag blev det altså sat til men det gule vand begyndte torsdag.
Vi kontaktede vvs’er torsdag da vi opdagede det gule vand, han mente der måtte have været et brud på vandværkets vand og sagde vi lige skulle lade vandet løbe noget tid, det virkede også som om det blev mindre og tænkte derfor slet ikke over det da en af hans folk kom fredag for at indstille anlægget. 
Annonce
Gætter på at der har sat sig kalk eller andet, efter armaturet ude ved selve brusehovedet.
Håndbruseren og måske også rainshower, burde du kunne skille ad for at få urenhederne baglens ud.
Har du prøvet at skrue selve bruse hoved af, for derved at åbne for vandet, uden bruse hoved?

Det kunne tyde på at når VVS'er har arbejder med vandrørene, har det medført, at kalk i rørene har løsnet sig.
Det er dog lidt atypisk med kobberrør og plast. Det havde været ​mere typisk hvis det havde været galvaniseret rør.

Hvis du gennemskyller rørene skal du kun åbne et sted ad gangen, for at få størst muligt tryk/flow på vandet, helst åbne i rørenes løberetning.

GSH skrev den 23-03-2025 18:51:37

Gætter på at der har sat sig kalk eller andet, efter armaturet ude ved selve brusehovedet.
Håndbruseren og måske også rainshower, burde du kunne skille ad for at få urenhederne baglens ud.
Har du prøvet at skrue selve bruse hoved af, for derved at åbne for vandet, uden bruse hoved?

Det kunne tyde på at når VVS'er har arbejder med vandrørene, har det medført, at kalk i rørene har løsnet sig.
Det er dog lidt atypisk med kobberrør og plast. Det havde været mere typisk hvis det havde været galvaniseret rør.

Hvis du gennemskyller rørene skal du kun åbne et sted ad gangen, for at få størst muligt tryk/flow på vandet, helst åbne i rørenes løberetning.

Det har jeg haft gjort, ingen forskel.

Der kan godt have sat sig urenheder i selve armaturet.
Alt afhængig af fabrikatet burde armaturet være til at skille ad for den vej at få hul igennem.

Hvis du er i tvivl om hvordan du skiller det ad, kan du prøve at upload foto.

Så må vi se hvem der kommer først med et brugbart råd. 
GSH skrev den 23-03-2025 19:20:21

Der kan godt have sat sig urenheder i selve armaturet.
Alt afhængig af fabrikatet burde armaturet være til at skille ad for den vej at få hul igennem.

Hvis du er i tvivl om hvordan du skiller det ad, kan du prøve at upload foto.

Så må vi se hvem der kommer først med et brugbart råd. 

Jeg har nu prøvet mig lidt mere frem. Hvis jeg sætter temperaturen til helt koldt vand så er der rigeligt tryk på. I det øjeblik jeg skal have lidt varmt vand i også så falder trykket. 

Trykket på både koldt og varmt vand er fint fra vandhanerne.

Og det gule vand er i hele huset, ikke kun bruseren. 
Hvordan er vandtrykket for både koldt og varmt hvis du piller armaturet helt af? Bare for at få klarlagt at der ikke er udfordringer inden det rammer armaturet. Der sidder ofte et lille trådfilter ved indløb til armaturet - er det rent?
Såfremt der ikke er problemer med trykket kan man fejlsøge videre. Har oplevet at der var for stor forskel i trykket mellem koldt og varmt der fik opblanding og skoldningssikring til at "tilte", hvis man tændte for det kolde vand et andet sted samtidig faldt trykket ved armaturet på det kolde vand og så var der ingen problemer. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis