Er der brugbar fiber i dette telefonkabel?

Vi fik for godt 15 år siden lagt nyt telefonkabel ind til en ADSL-forbindelse.
Nu skal vi have lagt fiber ind af TDC NET via deres entreprenør, CR Electric, og jeg kiggede da på telefonkablet med ny øjne.
På billedet ses tydeligt, hvad jeg synes ligner en rød og en grøn fiberleder pakket godt ind i en cremefarvet beskyttelseskappe.

Kablet ligner en type med 4 kobberpar plus 2 fiberledere. Men er det to fiberledere, og kan de i så fald bruges af entreprenøren, så vi slipper for bøvl med et nyt kabel?

Teknikeren fra CR Electric ved helt sikkert, hvad der kan bruges, men jeg ville gerne være lidt forberedt.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke se rød og grøn fiberleder. Hvis de er der er det ret usandsynligt at de med den alder overholder de i dag krævede specifikationer

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 22-03-2025 23:39:12

Jeg kan ikke se rød og grøn fiberleder. Hvis de er der er det ret usandsynligt at de med den alder overholder de i dag krævede specifikationer

Hvis man forstørre billedet kan man se dem..

Men det er nok ikke sandsynligt at de lever op til dagens standard..

Vi prøver igen, i morgen --
Entreprenøren blæser sikkert en ny fiber ind i et rør gravet ned på din grund. Der er ikke sikkert, at den ny fiber kommer fra samme krydsfelt son det gamle kabel.

fase
Den nye fiberleder skal føres ubrudt fra nærmeste gpon-splitter (krydsfelt) til den boks du skal have installeret. Selvom den nuværende fiber ssv er samme type så er det tvivlsomt den kan genbruges til formålet, skærmning på ældre optiske kabler er en del ringere ift moderne typer, dvs det er også et spørgsmål om garanti for signalkvalitet på den nye fiber inden entreprenør kan færdigmelde til TDC.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for alle kommentarer.
BOFH har nok ret. Selv om kablet kunne bruges, har det jo fat i det nuværende telefonkabel i vejen, og det er svært at forestille sig, at det kan svare sig at begynde at pille ved det, især ikke da entreprenøren skal lige forbi vores indkørsel, som er ud til en stikvej ned til fem naboer, som også skal sluttes på vores nye fibernet.
Vi får se. Jeg vender tilbage.
Som sagt, intet genbrug af gammelt kabel. Standardtilslutningsmetoden er nu, at en boks sættes op på ydermuren med et hul ind på indersiden, hvor en mindre boks sættes op. Det er allerede gjort.
Herefter graves der, og et rør skydes ind til boksen på ydervæggen, hvor fiberen kan tilsluttes, uden at montøren skal ind i huset. Ganske smart ved eventuelle senere reparationer.

Når forbindelsen skal etableres, fås så en ekstra "etage" til dåsen inde i huset. Det er normalt en mediekonverter og miniswitch med RJ45 tilslutning til ens udstyr.
Fiberbøsningen i dåsen må være en SP/APC, da den er grøn. Se billede.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis