Montering af udendørs stik og lampeafbryder

Vi forsøger at skifte en lys afbryder i vores skur til en stikdåse med en seperat lysafbryder og en stikkontakt, som vi kan tilslutte værktøj eller andet til. Men hvordan skal vi forbinde 5-leder kablerne?

Lyskontakten virkede med det brune og sorte kabel koblet til og de andre var ikke sat til i den gamle stikdåse. Kan vi forbinde de tre sidste til stikkontakten nederst og i så fald hvilken farve skal sidde hvor? 🙂

Håber nogen kan hjælpe. 🙏
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mener sikkert, at du vil have en afbryder til lyset og en stikkontakt uden afbryder?
Hvis du vil have en afbryder til lyset og en stikkontakt med afbryder, mangler der en afbryder.
Lad os gå ud fra billedet.
Brun forbindes til afbryder, som du har gjort. Sort bruger du til at tænde lyset med.
I stikkontakten forbinder du blå til klemmen til højre. Den gulgrønne forbindes til klemmen i midten. Fra afbryderens klemme med brun ledning forbinder du med et stykke brun ledning til stikkontaktens klemme til venstre.
Du bør også afisolere kablet, så der kun er nogle få mm isolering inden for membranen. Gør også kablet fast med f.eks. Clips.

fase
Ja, det er en afbryder til lyset og en stikkontakt uden en afbryder. Tusind tak for vejledning.

Jeg har forsøgt det her nu, lysafbryderen virker, men der kommer ingen strøm ud af stikkontakten, når jeg slutter strømmen til. Hvad har jeg gjort forkert?
Det er ikke sikkert at blå og gul/grøn er tilsluttet i den anden ende af kablet. Prøv at kigge efter. Et måleinstrument kan også bruges.

Søren O
Flyt den brune i stikkontakten op i samme klemme som den brune i afbryderen.
Den blå i stikkontakten skal også være forbundet i lampesteder.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis