Vi har fået brev fra fjernvarmen om, at vores returvarme er for høj. I skrivende stund kan jeg se, at vores fremløb er ca. 71 grader, imens vores retur er 66 grader. Ligeledes er vores "volumen" forbrug steget helt vildt samme dag, men dette hænger vel sammen?
Jeg har været inde og lokalisere den dag, hvor det begyndte at stige helt vildt. Netop denne dag har et sammenfald med en renovering i vores hus, hvor der skulle laves nyt badeværelse (med gulvvarme, ligesom der var i det eksisterende badeværelse).
I netop den uge blev varmen nemlig slukket om mandagen, da de skulle grave ud til et nyt badeværelse. I den forbindelse skulle rørene i badeværelset også skiftes. Varmen blev tændt igen om onsdagen, som er netop den dag, hvor returvarmen tager et stort spring.
Vi har været i kontakt med firmaet, som renoverede badeværelset, som har været ude og kigge på det. De siger, at det ikke har noget med renoveringen at gøre, men at ventilen til vores varmtvandsbeholder i stedet er gået i stykker.
Jeg tror gerne på forklaringen, men undrer mig også over datosammenfaldet. Kan der på nogen måde være noget ved renoveringen af badeværelset, som har forsaget denne temperaturstigning på returvarmen?
Kan en ødelagt ventil gøre, at returvarmen ryger så højt op?
Vores varmtvandsbeholder er i øvrigt fra 2015 af. Vi har hørt, at det kunne give mening at skifte til en varmeveksler. Er dette en god idé? Hvilke fordele er der? Har varmtvandsbeholderen mange år endnu?