For høj returvarme - Over 60 grader

Vi har fået brev fra fjernvarmen om, at vores returvarme er for høj. I skrivende stund kan jeg se, at vores fremløb er ca. 71 grader, imens vores retur er 66 grader. Ligeledes er vores "volumen" forbrug steget helt vildt samme dag, men dette hænger vel sammen?
Jeg har været inde og lokalisere den dag, hvor det begyndte at stige helt vildt. Netop denne dag har et sammenfald med en renovering i vores hus, hvor der skulle laves nyt badeværelse (med ​gulvvarme, ligesom der var i det eksisterende badeværelse).
I netop den uge blev varmen nemlig slukket om mandagen, da de skulle grave ud til et nyt badeværelse. I den forbindelse skulle rørene i badeværelset også skiftes. Varmen blev tændt igen om onsdagen, som er netop den dag, hvor returvarmen tager et stort spring.
Vi har været i kontakt med firmaet, som renoverede badeværelset, som har været ude og kigge på det. De siger, at det ikke har noget med renoveringen at gøre, men at ventilen til vores varmtvandsbeholder i stedet er gået i stykker.

Jeg tror gerne på forklaringen, men undrer mig også over datosammenfaldet. Kan der på nogen måde være noget ved renoveringen af badeværelset, som har forsaget denne temperaturstigning på returvarmen?

Kan en ødelagt ventil gøre, at returvarmen ryger så højt op? 

Vores varmtvandsbeholder er i øvrigt fra 2015 af. Vi har hørt, at det kunne give mening at skifte til en varmeveksler. Er dette en god idé? Hvilke fordele er der? Har varmtvandsbeholderen mange år endnu?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har en mulighed for at lukke for fjernvarmen til vandvarmeren, kan du finde ud af om fejlen er i vandvarmeren 

fase
Du kan jo bære mærke på rørene, hvis retur fra vandvarmer er meget varm, så er det her fra det kommer. Så kan du skrue ned ved den termostat som sidder og bestemmer temperaturen i vandvarmer. 
Der kan jo godt være sammenfald uden at dem der laver badeværelse er ansvarlig. Altså termostat tålte ikke at der blev lukket, eller der har sat sig skidt i den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg kan oplyse om, at vi nu har fået skiftet ventilen, hvilket løste problemet.
Ift dit andet spørgsmål.
Der er mange faktorer som kan spille ind ift din varmtvandsbeholder, hvor meget kalk har i i vandet, er der blødgøringsanlæg osv. kalk er ofte årsagen til at en varmtvandsbeholder dør, det kan også nedsætte effektiviteten af den over årene. Jeres er 10 år nu, de kan sagtens holde 20 år under de rette forhold, men andre holder kun 10. Så er svært at give et estimat for hvor længe jeres har igen.
En varmeveksler har den fordel at den ikke skal holde vandet varmt når i eks sover, hvis jeres varmtvandsbeholder eks er på 100 liter så er det 100 liter der skal holdes varmt hele døgnet. Derudover fylder den en del mindre. Holdbarheden er ca. den samme men kalk kan være endnu værre ved en veksler da der er mindre gennemstrømning. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis