Hvordan skruer jeg denne muffe ud?

Det er en muffe/overgangs stykke skruet ind i indbygningsdel til armatur. Den er utæt og gevindet er ødelagt, så jeg skal have den ud, men den rokker sig ikke. Det er jo ikke lige frem til at komme til med en rørtang, for den sidder inde i væggen.

Det ligner der er noget otte/ti-kantet gevind inde i den, men selvom jeg har været hele harald nyborg og jem og fix rundt, fandt jeg ikke noget værktøj til dette. Jeg tror det er 13 mm.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den anden fik jeg ud, uden problemer:
Det ligner noget torx. Prøv med en torx bit.

fase
Har fundet ud af det er 12 kantet gevind. En torx bit på 13 mm er ikke umiddelbart til at finde :/
Du skal have fat i et “juletræ”. Det må kunne købes hos de fleste vvs leverandører.

Søren O
En sekskantet unbrako nøgle tænker jeg også kan bruges, sandsynligvis en 12 mm...

Eller hvis du har en bolt med sekskantet hoved i passende størrelse kan den nok også bruges..

Noget firkantet kan også bruges, hvis du har et topnøglesæt kan du jo prøve om firkanten der kan gå i og få bid...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Ja jeg har godt tænkt på at finde en bolt, men så bliver næste problem at få nok kraft i at skrue den rundt.
Radiatornøgle/juletræet var nok en god ide.

Ellers fandt jeg selv det her, det er godt nok lavet til arbejde med biler og trykluft, men den passer muligvis perfekt - jeg har nu målt gevindet til at være 14.8mm med en skydelære:
XZN bit t-hansen M14
Jeg tæller 12 ‘hakker’, så bolthoved eller unbrako må være det rigtige. Boltens gevind kan jo forinden slibes/skæres så fast-, svensknøgle vandpumpetang kan gribe.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Update: 12 mm unbrako passer fint. Juletræ også men det viste sig at være for langt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis