Dræne kølesystemet, Skoda Fabia 1.2tdi. - kan ikke finde nogen drænhane

Jeg skal drænet, renset og skullet kølesystemet på min Skoda(defekt oliekøler) men jeg kan simpelthen ikke finde nogen drænhane. Jeg er ny i dræn/rense branchen og youtube kommer men fine beskrivelser på ligende modeller. Men de ligner ikke min. Måske det har noget at sige at den er med aircondition??? radiatoren er fra Mondine
HJÆÆÆÆLP. hvor i helehulehelvede er min hane.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
af med nederste slange
bredker skrev den 21-03-2025 18:46:41

af med nederste slange

Ja der ender det måske. Men det kommer til at løbe alle mulige steder hen og svine af helvede til på den måde det er placeret, der sidder endda et stik lige under udløbet :/ tænker jeg skal igennem processen flere gange for at komme oliet til livs. Så jeg håber jeg overser en "behagligere" løsning

Vikingsen skrev den 21-03-2025 18:58:25

bredker skrev den 21-03-2025 18:46:41

af med nederste slange

Ja der ender det måske. Men det kommer til at løbe alle mulige steder hen og svine af helvede til på den måde det er placeret, der sidder endda et stik lige under udløbet :/ tænker jeg skal igennem processen flere gange for at komme oliet til livs. Så jeg håber jeg overser en "behagligere" løsning

se om de er nemmere at tage den af i den anden ende , så kan slangen gå med i en spand

Er der ikke en skrue for neden på køleren. Hvad er det, der gør, at man ikke lukker op til motoren og kigger sig omkring. 

fase
S. Fabrin skrev den 21-03-2025 19:53:15

Er der ikke en skrue for neden på køleren. Hvad er det, der gør, at man ikke lukker op til motoren og kigger sig omkring. 

Nej der ikke umiddelbart en skrue.
Ikke en man lige kan finde, selv om man åbner den og klodser den op og kigger sig omkring. Så havde jeg ikke spurt her i dette forum.

s

Vikingsen skrev den 21-03-2025 18:10:11

Jeg skal drænet, renset og skullet kølesystemet på min Skoda(defekt oliekøler) men jeg kan simpelthen ikke finde nogen drænhane. Jeg er ny i dræn/rense branchen og youtube kommer men fine beskrivelser på ligende modeller. Men de ligner ikke min. Måske det har noget at sige at den er med aircondition??? radiatoren er fra Mondine
HJÆÆÆÆLP. hvor i helehulehelvede er min hane.

Konklusion til andre der måtte finde denne tråd i fremtiden:

- Der er ingen drænhane på 1.2 tdi, så det er af men slangen.
- Er der olie i kølevandet på en skoda eller vw, så er det med stor sandsynlighed oliekøleren den er gal med. (denne konklusion er ud fra søgninger i div fora og youtube). Selv om den første frygt nok er topstykket...
Selv om min oliekøler bestod et "tryktest" lavet af min mekaniker, så var det alligevel den det var galt med.
- Der var meget olie i mit system... litervis :/ Jeg har gennemskyllet det 5 gange med "Prestone Cooling System Flush" og nu er den næsten helt ren.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis