Kvart cirkel/kantet overdækning

Jeg har en kolonihave, hvor jeg vil lave en kvart cirkel som overdækning på min terasse.
Størrelse, ca 360 x 360.
5 reglar ud fra 1 stolpe i spids i bjælkesko, og ud til hver sin stolpe, 5 stk. 
Påmonteret dobbelt pressening og ovenpå pilehegn som tag.
Er jeg helt ude i hampen?, ønsker bare en overdækning, som ikke ligner alle andres, 4kantet og med trapeztag, selvom det nok ville være nemmere. Hvis der er 60 cm imellem reglarne og også ca 2 tværstivere og " taget " er ordenligt fastgjort med klammer, vil jeg så få kæmpeproblemer med evt sne(tyngden)hvis hældet på taget er ca 5 cm pr m???
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens gå an. Især hvis du graver stolper ned i stedet for at sætte dem i stolpesko. Den metode giver en meget stærkere konstruktion når du ikke rigtig har mulighed for skråstivere / vindkryds. 
Du køber bare stolper 60 - 70 cm længere end den højde du ønsker på taget. Stolper kan med fordel stampes fast med grus ( sten )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak, det var faktisk også planen, men det var mere om pressening/sivtag var en helt tåbelig ide🤣🤣
Pilehegn / sivtag er lidt svært at få til at passe når det er en bue. Du begynder udefra, og får nemt alt for meget ind imod centrum Og hvordan fastgør du tag materialet. 
Når man laver stråtag lægger man et stykke rundjern hen over stråene, og binder den ned imod lægter så den strammer det godt fast. Næste lag dækker så en over det stykke rundjern. Både rumdjern og tækketråd er i rustfri

Tak for dine svar
ev elmand skrev den 21-03-2025 19:34:02

Når man laver stråtag lægger man et stykke rundjern hen over stråene, og binder den ned imod lægter så den strammer det godt fast. Næste lag dækker så en over det stykke rundjern. Både rumdjern og tækketråd er i rustfri

Vores rundjern under stråene er nu ikke rustfrie, men rust farven er med til bedre at skjule dem når taget slides. 

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen, Mine fra 2007 er kraftig galv. ståltråd. Men det som tækkemand sælger nu er rustfri. Og det bindes med rustfri tråd. Men der er sikkert mange måder. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis