Træer/skov på mark,- regler

Hej. Vores "nabo" (bor lidt væk fra os på landet på en anden vej), købte for nogle år siden jorden der støder op til vores grund. Han har så dyrket den ind til nu,- men har dog fået genetableret en sø et stykke ude på marken. Jeg tror egentlig at han har købt jorden med henblik på jagt,- da han ikke er landmand. Nu kørte der maskiner ude på marken i går, og jeg opdager så at cirka midt på marken, på en bakketop, der har han  plantet et område med træer af forskellige slags. Det er ikke kæmpe stort,- måske 50 x 100 meter, men det er lige i udsigtslinje fra vores grund  ud over marker og landskab. Det er vi rigtig trætte af..... De træer kunne have været placeret så mange andre steder på den mark, hvor de ikke ville have generet os. Han har helt sikkert ikke gjort det for at genere os, men vi ville jo godt have været hørt,- eller han kunne måske have tænkt på at det tager vores udsigt. 
Men her er spørgsmålet så. Hvad er reglerne for at plante en lille skov på en mark? Må man bare gøre det? 
Jeg kan ikke finde så meget om det på nettet. 

Tak for hjælpen
Mvh Jan
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke ekspert, men der kan jeg ikkeforestille mig at naboen gør noget galt. 
Der er eksempler på at meget store arealer er opkøbt med skovrejsning for øje. Det er købt op af Danmarks rigeste mand. Her er der naboer som så med tiden kommer til at bo i en skov. Det er der ikke nogen regler imod. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Man må ikke uden videre plante skov. Så meget ved jeg. Der er regler for landbrugsjord, om det skal være i drift osv osv. Men jeg kan bare ikke finde reglerne i detaljer. 
Hej
Tak. 
Jeg tror der er forskel på træer på en nabogrund, og så på at plante træer på landbrugsjord. 
Jeg mener ikke at du bare må lave landbrugsjord om til noget andet,- feks skov. Eller delvist skov. 
Men må over og snakke med ham om hvad planerne er. Jeg synes sgu bare godt at han lige kunne have slået et smut forbi, når det er noget så radikalt. 
Man kan få tilskud til at omlægge landbrugsjord til skov. Der er regler for alt, men staten tilskynder skovrejsning.

Hvor mange træer skal der være før det er en skov? Det er der ikke regler for, men beskyttet skov skal være på mindst 1 hektar (100 x 100m)

https://lbst.dk/tilskud/tilskudsguide/2023-og-senere/privat-skovrejsning-2024-og-2025

Annonce
Jeg ved ikke noget om regler, men det ville ikke undre mig hvis der var regler.
Når det så er sagt, hvor er så den frie ejendomsret?
Man er vel ikke forpligtet til at dyrke jorden bare fordi man ejer den, hvis man ikke får penge for at dyrke den? Og kan man (læs andre) bestemme hvilken afgrøde der skal dyrkes hvor?
Og hvornår er det en dyrkningsafgrøde? Er juletræer en afgrøde, for så er egetræ det vel også, selvom det bare tager 100 år inden træet er noget værd  
Jeg bor også med en mark i baghaven  De sidste par år er der blevet dyrket majs, hvilket betyder at udsigten er væk når jeg sidder på terrassen nederst i haven, men jeg tror ikke jeg kan sige til landmanden at han hellere skulle dyrke jordbær der ikke ødelægger min udsigt...    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Er i princippet enig Henrik,- men landbrugsjord er der andre regler for end ens baghave. 
Feks mener jeg at man ikke  bare må  lade den springe i skov. Så skal det vidst slåes ned minimum hvert 5 år, så det nemt kan blive til landbrugsjord igen. 
Så jeg eftersøger konkret info om evt regler. Om der er nogen der kender dem. Også hvis der ikke er nogen
Takker
Du kan læse her om reglerne for vildtplantninger, på side 9 står der "På arealer i dyrkning er der som regel meget få lovmæssige reguleringer hvad angår vildtplantninger", så der er nok ikke rigtigt noget at komme efter med mindre der ligger et fortidsminde eller lignende ved siden af.
Der finde ikke juridisk begreb der hedder skov. Der vil altid være tilknyttet areal.

Der ingen regler for højde af træ medmindre de er i nærheden af skel. Havde der været det, havde der været sager om træer i en skov, der skulle beskæres i toppen.

Du kan ikke finde nogle generelle regler, der forbyder at ​plante træer.

Det ville være helt hen i skoven, hvis staten gav ​tilskud og så samtidigt forlangte at det skulle slås ned hver 5. år. Det du leder efter ​kan du ikke finde.

Hvad med braklægning ?
Hele ideen med braklægning er vel netop at ikke dyrke/røre ved jorden, og med tiden vil træer naturligt finde vej. 

Hvis landmanden skal "fælde" sin skov hvert 5 år vil der ikke være nogle danske juletræer at finde i handlen mere.
Citat fra nettet:
Når juletræerne plantes, er de allerede 3-4 år gamle. Fra udplantningen går der 8-10 år, før de når juletræshøjden. Det er normalt kun ca. 60% af de plantede små træer, der bliver til juletræer.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også