Korrespondance med Skydelysdæmper LED

Hej venner.

Jeg skal til at opsætte sådan en skydelysdæmper 120 LED i korrespondance med en 1 polet afbryder.

Jeg kan dog ikke helt få det til at give logisk mening for mig.

Kan jeg opsætte det som vist på billedet ? 

Det jeg har mest problemer med ​er ​st forstå hvordan den en polede afbryder forbindes til skydelysdæmperen og hvordan den modtager afgiver forbindelse.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej , du kan ikke forbinde det som du har vist. Du viser to lysdæmpere. Det går ikke.
Du skal forbinde lysdæmperen som vist til venstre, og slette afbryderen til højre.
Forbindelserne kan du se i lysdæmper med enpolet afbryder
Din enpolede afbryder skal forsynes med en fjeder, så den ved påvirkning giver en impuls til lysdæmperen.

fase
Så fidusen ligger i at den en polede afbryder modtager sin egen L, og  afgiver et impuls til skydelysdæmperen via det hul yderst til venstre ? 

Amatøren lærer skrev den 20-03-2025 19:46:36

Så fidusen ligger i at den enpolede afbryder modtager sin egen L, og afgiver en impuls til skydelysdæmperen via det hul yderst til venstre 
Det yderste hul til venstre er beregnet til at modtage en impuls fra den enpolede afbryder, som du forsyner med en fjeder, der får afbryderen til at virke som et ringetryk, altså at give en impuls, når der trykkes på afbryderen. Fasen er selvfølgelig fra samme gruppe. Som du kan se, er det den samme fase i begge tilfælde.

fase
Så snart jeg sætter en ledning fra den en polede afbryders udgang til skydelysdæmperen venstre hul, slukker lyset og jeg kan ikke tænde det igen, hvad gør jeg forkert ? 
Har du husket fjerderen?
Og vender den rigtigt?
Annonce
@GodeVen jeg har ikke fået sat fjederen på endnu, men jeg simulerer blot ved hurtig tænd/sluk, tænker at det burde virke ? 
Ja, et hurtigt tænd sluk skal virke, hvis du sender en impuls og ikke bare afbryder kort.

fase
Det tyder på at du vender din afbryder forkert. Altså der er spænding på hele tiden, og så slukker du kortvarig. 
Så lad afbryderens tangent stå i modsatte stilling og se så om det nu virker.
Ellers må starte lidt fra bunden. 
Først piller du ledning fra afbryder ud af dæmper, og tjekker efter om lysdæmper fungerer alene. 
Så må du prøve at få afbryder med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Løst! 

Min tegning var korrekt og i havde ret i at min afbryder var omvendt. Desuden opdagede jeg fejl i tilslutningen, men det var noget der nemt kunne ændres. Så fungerer det hele nu. Tak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis