Fjern kalkmørtel på mursten

Forrige sommer fik jeg omfuget mit hus med indfarvet kalkmørtel fra KALK A/S. Huset er fra 1954 og bygget med røde blødstrøgne sten.

Desværre murede murerne ikke rent og efterlod derfor en hel del mørtelspild på mursten. Det er op ad bakke at få murerfirmaet til at gøre noget ved sagen, så jeg må nok ty til at udbedre det selv.

Jeg har lavet et forsøg på enkelte sten med følgende:
A) Fjernet mørtelklatter med en træfugepind
B) Penslet nøjsomt med en lille malerpensel – så jeg kun rammer mørtelspild på sten og IKKE fuger – med 32 % eddikesyre blandet med vand i forholdet 1:1. Det er en hård blanding, men har forsøgt mig med 1:3 og der skete ikke det store.
C) Vent 15 min.
D) Skyld efter med masser af vand.
E) Skrub på stenen.

Resultat:
Det fjerner cirka 2/3. Det er jo bedre end igenting. Har holdt øje med mursten bagefter, og de lader ikke til at have taget skade.

Mine spørgsmål er nu:
1) Er den blanding, jeg har lavet, helt skør, hvis jeg nu kun pensler mørtelspildet på mursten og ikke ramme fugerne.
2) Kan jeg forvente at vind og vejr tager sig af resterne?
3) Andre forslag til hvad man kan gøre?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lave en rigtig afsyring, med murerkost. Stenene tager ingen skade og fugen berøres også kun minimal. 
Murer saltsyre ( 30 % ) blandes normalt i vand i forholdet 1 liter til 20 liter vand. Først vander du med haveslangen. Så koster man det ud over hele muren, frem og tilbage flere gange i diagonale bevægelser så fuger påvirkes lå lidt som muligt og samtidig skraber man lidt med træ pind hvor der er lidt klatter. Det skummer lidt når det reagerer med kalken i mørtel. Når du har taget nogle kvadratmeter skyller du af med vandslangen.
En lidt blidere metode er at bruge LIP fliserens, og så skrubbe hver enkelt sten med det. Men det er meget dyrere og mindre effektiv. 
Den bedste tid at afsyre er efter 5 - 24 timer, så det er jo langt overskredet. Når du skriver indfarvet kalkmørtel så er der en risiko for at farven stadig kan ses. Men det fortager sig over årene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Man kan have tvivl om det på nuværende tidspunkt nytter ret meget at syre af ift at fjerne mørtelrester på stenene, det vil måske svække det en smule men det sidder på nuværende tidspunkt godt fast når nu vinterfrost ikke er lykkedes med at slide det af.
Ift oxydfarven i mørtelen så er det trukket ind i stenene, så det kommer du til at leve med længe - oxalsyre kan opløse ​og nedblege det men er i tvivl om effekten på resten af murværket så der er man nødt til at ​lave en prøve et ​diskret sted.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 20-03-2025 08:49:24

Man kan have tvivl om det på nuværende tidspunkt nytter ret meget at syre af ift at fjerne mørtelrester på stenene, det vil måske svække det en smule men det sidder på nuværende tidspunkt godt fast når nu vinterfrost ikke er lykkedes med at slide det af.
Ift oxydfarven i mørtelen så er det trukket ind i stenene, så det kommer du til at leve med længe - oxalsyre kan opløse og nedblege det men er i tvivl om effekten på resten af murværket så der er man nødt til at lave en prøve et diskret sted.

/BOFH

Altså, der kommer en god del af med den blanding eddikesyre, jeg har lavet. Men nej, noget sidder jo stadig for godt fast.

Har du erfaring med oxalsyre? Kan eventuelt prøve det på en enkelt sten.

ev elmand skrev den 20-03-2025 00:39:14

Du skal lave en rigtig afsyring, med murerkost. Stenene tager ingen skade og fugen berøres også kun minimal. 
Murer saltsyre ( 30 % ) blandes normalt i vand i forholdet 1 liter til 20 liter vand. Først vander du med haveslangen. Så koster man det ud over hele muren, frem og tilbage flere gange i diagonale bevægelser så fuger påvirkes lå lidt som muligt og samtidig skraber man lidt med træ pind hvor der er lidt klatter. Det skummer lidt når det reagerer med kalken i mørtel. Når du har taget nogle kvadratmeter skyller du af med vandslangen.
En lidt blidere metode er at bruge LIP fliserens, og så skrubbe hver enkelt sten med det. Men det er meget dyrere og mindre effektiv. 
Den bedste tid at afsyre er efter 5 - 24 timer, så det er jo langt overskredet. Når du skriver indfarvet kalkmørtel så er der en risiko for at farven stadig kan ses. Men det fortager sig over årene. 

Det er kun områder af murværk og ikke hele muren, hvor det er slemt. Så en fremgangsmåde der er dyr og langsommelig er egentlig at foretrække, da jeg ikke vil ødelægge fugerne.

Måske et middel til afsyring af badeværelses fliser være en mulighed, der er syren neutraliseret og ikke så skadeligt som fortyndet saltsyre.
Jeg har lige brugt denne her på nye fliser i badeværelset, den er ret behagelig at arbejde med.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
eptr skrev den 20-03-2025 08:59:07

Har du erfaring med oxalsyre? Kan eventuelt prøve det på en enkelt sten.

Jeg har brugt det på træ hvor det var effektivt, ift murværk jeg ikke bidrage med egne erfaringer. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg vil mene, at oxalsyren i hvert fald skal holdes væk fra fuger.
Har været med til, at bruge det til rengøring af hvide glaserede vægfliser, det virker det fint til det, men trækker masser af slør fra fuger ud og ned på sokkelfliser.
Det blev også forsøgt til rengøring af uglaserede gulvklinker, de blev fint rene, men var efterfølgende frygteligt modtagelige / sugede nærmest skidt i sig.
Jeg ville ikke turde bruge det til murværk, som jeg var bare lidt glad for. Men måske andre har direkte erfaringer med det til murværk.
Jeg tror, jeg holder mig til blandingen med eddikesyre. Det er også det som producenten anbefaler, og jeg har allerede testet det.

Måske jeg kører ned til 1:3 blanding og så lever med at der sidder lidt mere tilbage.
Jeg har brugt LIP fliserens til at afsyre en mur indvendig i et hus ( her er saltsyre helt forbudt) Det var en gammel pudset væg som skulle blive New Yorker væg. Det gik helt fint. Men for at sammenligne så var de gamle pudslag ikke med hverken farve eller ret meget cement. 
Jeg ville prøve enten LIP eller ALFIX fo rat se om ikke det virker bedre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også