Strømforbrug til Metromini

Har planlagt en ombygning af fyrrum/garage så der bliver nyt bryggers.
Der er koldt vand og afløb, men der ønskes varmt vand til håndvask og opvask mv.
Strømforsyningen er 16A sikring.
Kan en Metromini 11 installeres uden problem eller hvad kan der anbefales?
Metromini  11 har 3xF/J og en effekt på 11kW.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har 3 faser 16A, hvor der ikke tilsluttet andet, vil det fungere. Hvis du lader el-bil skal du være opmærksom på at det samlede forbrug kan overstige hvad du har i huset.

Du skal selvfølgelig kunne leve med de begrænsninger, den har i temperatur og vandmængder.
Glemte at skrive at 16 A sikringen også forsyner lys, fryser, køleskab mv i garage/bryggers.

11 kW fordelt på 3 faser giver en strøm på 15,9 A. Så yderligere forbrug vil sikkert få din 16 A sikring til at brænde over.
Du bør få lavet en gruppe til vandvarmeren.

fase
Ja, så går det ikke. Hvis køleskab og fryser kører, slår sikringen ud når der åbnes for the varme vand.

Det er utraditionelt at have lys på en 16A sikring. Er du sikker på det?
Det skiller på en undertavle med 16 og 10A sikringer. I hovedtavlen i huset er der 16A sikring.
Jeg er ikke klar over om vandvarmeren bruger konstant 16A eller det kun er ved fuld åbnet vandhane.
Annonce
Den vandvarmer bruger kun strøm, når der bruges vand. Din installation med kun 16A sikring i gruppetavlen er forkert. Du skal op på mindst 20A foran tavlen i bryggerset.

fase
OK  tænkte det nok - det bliver så en lille beholder med noget mindre effekt der skal til.

At vælge en mindre vandvarmer ændrer ikke på, at du skal have lavet en installation til vandvarmeren. Når/hvis du får lavet en installation til en vandvarmer, ville jeg vælge den, du har i tankerne, fordi den kun bruger strøm, mens der tappes varmt vand. Din nuværende installation er ikke rigtig dimensioneret.

fase
En typisk vandvarmer til 30 eller 50 liter kan klare sig med en fase og bruger under 10A. Så hvis der er en fase, der ikke bruges til andet, er det blot at bruge den.
Tak for de gode råd😀
Da kablet ergravet ned bliver det en lille beholder under vasken og 10A forbrug.
Når der evt skal opsættes lader må der gravesnyt kabel 5x6 ned.v
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis