Ballofix i en ordentlig kvalitet?

Ballofix, stophane eller hvad man nu vælger at kalde det.

Vi har en del af disse rundt omkring i huset.

Det smarte er jo at man kan lukke for vandet til et enkelt aftapningssted, uden at lukke for vandet i hele huset... så længe de rent faktisk virker når der er brug for dem.

I dette tilfælde under en håndvask, går den ene ballofix fint, mens den anden kører rundt i plastikkappen... *suk*

De er begge relativt nye og de er kun forsøgt drejet/lirket med fingerkræfter.

Hvad kan anbefales af producent og model, hvis disse skal udskiftes - gerne noget der ikke er noget plastikskrammel?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har kun dårlige erfaringer med den type haner. Hvis de er gemt i et skab, ville jeg nok bruge nogle almindelige kuglehaner af den type med et rødt håndtag i fladstål. Man kan afmontere grebet, hvis man synes at det ser dumt ud. Det sidste armatur jeg skiftede havde kuglehaner af den type.

Hvis der findes en god kvalitet med traditionelt udsende, der kan tåle en svensknøgle eller rørtang uden at håndtaget brækker, er jeg også interesseret.
Har også været der. De skal motioneres ofte(halvårligt) for ikke at sidde så meget fast at plasthåndtaget går i udu.
Alternativt(nogle gange kan du købe et erstatningshåndtag i metal.  Du kan også bage tage plasthåndtaget af brug bruge en lille fast eller skiftenøgle til at åbne og lukke.
SKal du til at skifte dem skal du have fat i en aut VVS-installatør og så få fat i nogle med metalhåndtag elende de store som godeven foreslå elelr med "t-håndtag" i metal. Har haft nogle siddende der har holdt i 30 år og stadig åbner/lukker fint

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Ballofix er et producent-mærke.
Måske var de først, og derfor kaldes disse kugleventiler i folkemunde måske derfor Ballofix.
Tror den originale Ballofix kugleventil holder bedre/længere end de billigere kopier, og synes også at prisforskellen er blevet mindre gennem årene. 
Sådan en fætter hedder en nilhane. Kvaliteten er rigtig nok forbavsende ringe for de fleste produkter.

De bedste jeg har haft i hænderne er Gustavberg securex, eller Broen ballofix nilhane. Men de er jo ikke lige så pæne som den på fotoet, og næsten dobbelt så dyre.
Producenten af ballofix (Broen) laver også nogen der ligner dem på billedet, de er lige så dårlige som alle andre.

Selvbygger med stort S. 
Man kan smøre kuglehanen med hanefedt inden montage. Så er den til at åbne og lukke lang tid efter montagen. Endelig kan man vælge en kugleventil, hvor man bruger en unbrakonøgle til at åbne og lukke med.

fase
Annonce
Ikke nogen  pæn løsning men jeg har sådan et par stykke i mit bryggers (inde i vaskeskabet), de er mindst 50 år gamle, og virker hver gang, har aldrig sat sig fast.
De er betydelig bedre end almindelige kuglehaner, men prisen er nok derefter.
(de sad der da vi købte huset)

Vi prøver igen, i morgen --
Køber aldrig dem med pænt håndtag, men altid den hvor der skal en fast- eller svensknøgle på.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Dem med håndtag i fladstål kan godt holde til en "forlængelse" med svensknøgle eller rør. Dem med støbt håndtag kan let brække. Så ud fra min egen erfaring, fortrækker jeg dem med håndtag i fladstål.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis