Kontaktor, smart relæ og 400 V

Jeg har en vandvarmer hvor jeg gerne vil to ting. Måle elforbruget og kunne tænde og slukke/tænde - begge dele over internettet. 

Den er på to faser, altså 400 volt. Der er jord men ikke NUL ved vandvarmeren.

Jeg har overvejet en kontaktor som kunne trækkes af et smart relæ, f.eks. fra Shelly eller Sonoff. Hvilken kontaktor skal jeg bruge når jeg kun har 2 faser og jord?​

Og hvordan måler jeg strømforbrug? Alle fra Shelly og Sonoff kan ikke klare 400 volt. Bortset fra den med clamps. Hvis jeg bruger dem skal jeg så måle på faserne hver for sig?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kam købe en komtaktor der bliver trukket af enten 12,24 eller 230 v, du skal jo have trukket et ekstra kabel ti at trække kontaktor fra relæ.. afhængig af hvad du har. med hensyn til elmåler skal den blot være 3 faset  (også selv om du kun har 2 faser).... hver fase er jo 230 v
Jeg har 230 V lige ved siden ​som jeg kan bruge til snart relæet. Så en kontaktor der kan trækkes med 230 volt. Men den skal vel være 2 polet og kunne klare 400 V? Syntes ikke rigtig jeg har kunne finde en velegnet....

Google er din ven søg blot på 2 polet 230v kontaktor som f.eks denne ​2 polet kontaktor​​​
Tak for svar og det konkrete bud. Jeg har søgt og søgt men alle de 2 polet jeg har fundet står med en kontakt spænding på 230V og terminalerne mærker L og N, ​hvilket ikke duer i mit tilfælde. 

Men det ud til den du har fundet ​vil virke. Dig lidt forvirrende når der ​på hjemmesiden står 230V ved kontakt spænding, men i databladet står der 230/400 volt. 

Tak for hjælpen. ​

Så mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg måler strømforbrug. ​ Kan sådan en bruges? https://www.shelly.com/products/shelly-em-2x-50a-clamp-1
Det betyder at kontaktoren kan trække og slippe ved en spænding på 230 v men kontaksættet kan bære op til 400 v.... klemmerne er adskilte så ja du kan godt bruge 2 faser, 1 på hver klemme, men det der skal trække relæet er selvfølgelig i sit tilfælde L og N altså 1 fase og 1 0leder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis