Loft montering i leca

Er der nogen der kan hjælpe? loftet har "sluppet" i monteringen i lecablokken ovenover. Jeg har derfor pillet en af de små gipsplader af for at skrue en ny skrue i. Men skruen glider ud igen. Nogen der kan hjælpe med, hvordan jeg bedst muligt fæstner den brune gerigt/bjælke/stolpe eller hvad den nu hedder? :-)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge nogle karmpluks, som her i 8 mm, så bore du bare hul gennem træet og op i lecaen og i med pluksen.
(du kan også bruge rawpluks og skruer bare mere besværligt)

Vi prøver igen, i morgen --
Det ligner Leca ISO-Dæk, fra bl.a. Sunds Betonvarefabrik, som blev brugt omkring 1970.
Leca blokkene har en længde på ca. 20 cm. De er så støbt sammen, med armeringsjern, i bjælker, i givne længder, før bjælkerne bliver transporteret ud til byggepladsen.

Afhængig af belastningen/spændevidden er der også armeringsjern imellem samlingerne, når bjælkerne bliver støbt sammen på byggepladsen.

Bjælkerne ligger vinkelret på trælisterne, når man zoomer ind på fotoet kan man også se en form for runding i samlingerne.
 Armeringen ligger, indstøbt i beton ca. 2-3 cm oppe i midten af bjælken og er ca. 6-7 cm bred.
Det samme gælder ved rundingerne, når bjælkerne bliver støbt sammen, på byggepladsen, ligeledes er betonen ca. 2-3 cm oppe og er ca. 6-7 cm bred.

Derfor kan du ikke bore i midten af bjælken, for så rammer du højst sandsynlig armeringsjernet.
Det samme gælder ude i samlingerne ved rundingerne.

Derfor er det bedst at bore ca. 1/4 del og 3/4 del fra den "runde samling", som vist på vedhæftet foto, med røde streger.

Ok, tak for svar begge to. Jeg havde bare hørt noget med at man kunne skrue direkte i lecaen
Et er at kunne skrue i Leca et andet er hvor stor belastning skruen skal kunne holde til.

Lad være med bore i betonarmeringen. Den betonarmering fra fabrikken er særdeles hård, ligeledes risikerer du at svække bæreevnen.
Tak for svar, men jeg kan altså skrue sådan en NKT fasteners i, bare jeg undgår betonarmeringen?
Annonce
Tænker i at jeg skal bore/skrue skråt?
Ulempen ved skrå er at du får svært ved at trække listen op, hvis listen hænger lidt ned.

Evt. gå op i størrelse 10.
Giv dig nu god tid og lav det forsvarligt, nogle gange kan en gang "hurtigkarl" også give bagslag.

For 56 år siden brugte jeg almindelig rawlplugs størrelse 10 og 12, i tilsvarende Leca ISO-Dæk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også