Ekstra øjne på vandinstallation under vask

Hejsa,

Første post her. Har for nyligt fået lavet nyt køkken i lejligheden efter et stort VVS udført rørprojekt i foreningen.

Har selv lavet installation af vask for første gang samt installation af opvaskemaskine, vaskemaskine og quooker. Alt virker som det skal men tænker jeg lige ville få et par friske øjne på og se om der er noget jeg har misset eller gjort helt galt.

Grønne slange på billede er vaskemaskine, den grå er opvask.

En ting jeg er lidt i tvivl om er om det er smart at have vaskemaskinen før vandlåsen.. ?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor er afløbet fra sikkerhedsventilen samt vandtilslutningen til quokeren?
Afløbet fra opvaskemaskinen skal tilsluttes før vandlåsen.

Selvbygger med stort S. 
Tilslutning til opvasker og vasker før vandlås er bedst, ellers er der højere risiko for undertryk og tilbageslag af gråt vand i slangerne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Superdiy skrev den 18-03-2025 13:23:23

Skal lige være sikker på hvad du mener - varmtvandsforsyning fra quooker til armatur er uden for billedet, der sidder et t-stykke (med sikkerhedsventil?) på balloufix til koldt vand.

EDIT:
Har lige googlet, ser at quooker har den her, men den var ikke nævnt i manualen, er det en ny ting?

https://quooker.dk/produkt/31.164.01

EDIT2:

Hmm, ligner Quooker Fusion Round har indbygget sikkerhedsventil:

Praktisk og sikker i én løsning
Quooker Fusion Round er udstyret med en PRO3-beholder, der rummer 3 liter kogende vand – nok til de daglige behov i et travlt køkken. Sikkerhedsventil og overløb er indbygget i beholderen, der med sin lodrette form optager minimalt plads i underskabet. Når beholderen er tom, sørger den intelligente opvarmningsfunktion for, at du har kogende vand klar på blot 10 minutter. Standby-forbruget på kun 10W, så forbruget kontra komfort er minimalt.

https://www.completvvs.dk/quooker-fusion-round-saet-3-liter-rustfrit-staal-42348

BOFH skrev den 18-03-2025 13:51:29

Tilslutning til opvasker og vasker før vandlås er bedst, ellers er der højere risiko for undertryk og tilbageslag af gråt vand i slangerne.

/BOFH 

Roger that, ved ikke om man bare kan sætte et Y forgreningsstykke på tilløbet på røret før vandlåsen og skille mig af med det tilløb hvor opvasker sidder (grå slange)?

Annonce
Du kan få et tilslutningsrør med 2 studser. Som du er inde på er det derved også muligt at forenkle rørføringen ind imod bagsiden af skabet lidt og derved frigøre noget plads.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

sigurdtheone skrev den 18-03-2025 14:38:18

Superdiy skrev den 18-03-2025 13:23:23

Skal lige være sikker på hvad du mener - varmtvandsforsyning fra quooker til armatur er uden for billedet, der sidder et t-stykke (med sikkerhedsventil?) på balloufix til koldt vand.

EDIT:
Har lige googlet, ser at quooker har den her, men den var ikke nævnt i manualen, er det en ny ting?

https://quooker.dk/produkt/31.164.01

EDIT2:

Hmm, ligner Quooker Fusion Round har indbygget sikkerhedsventil:

Praktisk og sikker i én løsning
Quooker Fusion Round er udstyret med en PRO3-beholder, der rummer 3 liter kogende vand – nok til de daglige behov i et travlt køkken. Sikkerhedsventil og overløb er indbygget i beholderen, der med sin lodrette form optager minimalt plads i underskabet. Når beholderen er tom, sørger den intelligente opvarmningsfunktion for, at du har kogende vand klar på blot 10 minutter. Standby-forbruget på kun 10W, så forbruget kontra komfort er minimalt.

https://www.completvvs.dk/quooker-fusion-round-saet-3-liter-rustfrit-staal-42348

Lige præcis. Der mangler en sikkerhedsventil og et afløb herfra. Om det er indbygget i en ny ved jeg ikke, men afløbet slipper de ikke for.

Selvbygger med stort S. 
I beskrivelsen er der nævnt, at der indbygget sikkerhedsventil.

fase
Quooker har ingen afløbs tilslutning. Jeg har selv Grohe kogevand og der er der sikkerheds ventil og afløb som drypper jævnlig, på samme måde som vandvarmere. Men en Quooker som jeg har installeret et andet sted har det ikke. Her er LINK til installations vejledning, hvor der ikke vises afløbs tilslutning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som andre også har nævnt. Afløb skal sidde før vandlåsen - så vandlåsen har sin funktion på både afløb fra vask, vaskemaskine og opvaskemaskine. Men det stykke som BOFH viser kan du med fordel sørge for at afløbsrørene rykkes helt op under bordpladen så højeste punkt på disse afløbsslanger er højre end overløbet i vasken. Det er typisk også vist i vejledningen på maskinerne

Den ene waterblock (grå) skal være lodret for at virke korrekt og bør indstilles så den passer mht vandmængden på den maskine den er tilsluttet. Om den hvide også være lodret skal står i vejledningen. Det ser ud til at der skal skift til en mindre ventil til for at få plads til korrekt installeret waterblock. Kunne være en vinklet kugleventil. Husk de skal være med kontraventil og skal selvfølgelig skiftes af autoriseret VVS-installatør.

Er du i etageejendom og der ikke er afløb i gulvet skal både opvasker og vaskemaskine stå på drypbakke.

Så er du sikret det hele er lovpligtigt og fagligt korrekt. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis