Risky beskæring af blommetræ

Jeg har overtaget et hus, hvor der står et blommetræ i forhaven. Træet har en stor gren / ekstra stamme helt nede fra roden af hovedstammen, og nu går jeg, og overvejer at skære den af. Dels for syns skyld, dels for at skabe luft til hovedstammen. Men hvordan?

Selve grenen er cirka 8 cm i diameter mod midten, men helt nede ved kragen er den meget mere. Måske 15, afhængigt af snittet.

Jeg tænker, at der er fire muligheder:

1) Gør ingenting, fordi det er for risikabelt.
2) Skær grenen lidt oppe, hvor den er cirka 8 cm. (rød streg)
3) Skær helt nede ved kragen, så tæt på hovedstammen som muligt. (lilla streg)
4) Først mulighed 2, vent et par år og så mulighed 3.

Jeg venter naturligvis til august.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nr. 3 men træet går nok ud, det ser lidt medtaget ud, hvis det sket plant et nyt.
Jeg ville ligge snittet mellem de to røde streger, og lave et skråt snit så vandet kan løbe af.

Men jo lidt en stor gren/stamme at skære væk, så en risiko for der går råd i er tilstede.

Normalt skal man helst undgå at kappe grene af der er over 5 cm i diameter, ellers har de svært ved at lukke "såret"

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville først skære ca. oppe ved din røde streg, eller lidt længere oppe. Så kan de bagefter save det flot skråt som din streg antyder.
Først saver du mindst 1/2 ind "udefra" og saver du indefra 3-5 cm højere oppe. Så undgår du at træet flækker og flår barken af helt ned til din lilla streg. 
Når så trykket fra den store grener taget væk, kan du skære den pæn skråt som du viser. 
Grenen vil dø i løbet af næste år, og så kan du efter 1 par år save den væk længere nede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 19-03-2025 00:53:10

Jeg ville først skære ca. oppe ved din røde streg, eller lidt længere oppe. Så kan de bagefter save det flot skråt som din streg antyder.
Først saver du mindst 1/2 ind "udefra" og saver du indefra 3-5 cm højere oppe. Så undgår du at træet flækker og flår barken af helt ned til din lilla streg.
Når så trykket fra den store grener taget væk, kan du skære den pæn skråt som du viser.
Grenen vil dø i løbet af næste år, og så kan du efter 1 par år save den væk længere nede. 

Det vil jeg prøve. Om et par år, skal jeg så save den af helt inde ved stammen eller stadig efterlade lidt?

Det er lidt usikker. Hvis den til den tid er død og udtørret så kan du gøre det, men hvis den sætter nye skud så er den stadig levende, og så er en ny beskæring lige så risiko fyldt som nu. 
Altså risiko for at træet går ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Vi havde et Viktoria blommetræ, hvor der var en lignende gren, den brækkede af i stormvejr længere oppe.
Jeg skar den af ca 30 cm fra stammen, efter nogle år var der råd i den døde gren, og det endte med hele træet gik til.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 19-03-2025 10:39:14

Vi havde et Viktoria blommetræ, hvor der var en lignende gren, den brækkede af i stormvejr længere oppe.
Jeg skar den af ca 30 cm fra stammen, efter nogle år var der råd i den døde gren, og det endte med hele træet gik til.

Det taler måske for at gøre ingenting. Til gengæld tænker jeg, at grenen bare bliver større og større på bekostning af hovedstammen og måske endda knækker af. Så nok smart at prøve at tage chancen og gøre noget nu.

Jeg forsøger mig med ev elmands forslag og så må jeg se. Hvis nogle ser det her om et par år og står i samme situation, så må de gerne skrive og høre om udfaldet! :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis