Vandvarmer

Jeg har lige får monteret en Fresh 100 liters vandvarmer.
Min udlejers gode ven som er VVS'er er været herude og monteret den.
Den er blevet monteret der hvor det gamle oliefyr hidtil har været på og det har derfor været i vores overbevisning at oliefyret har været koblet op på 3x16 A og derfor levet op til vandvarmerens krav om 16A og jordforbindelse. Nu røg strømmen pludselig i huset efter at jeg startede tørremtumbleren som kører på 10A lysgruppen. Da jeg kigger på vandvarmeren kan jeg se at den nu er slukket. Efter at have skiftet sikringen på loftet er der selvfølgelig strøm i huset igen, men vandvarmeren er død og her går det først op for mig at det gamle oliefyr hele tiden har kørt på 10A uden jord og det har vandvarmeren jo så også været. Mit spørgsmål er: Er vandvarmeren færdig eller vil den virke igen hvis den bliver tilsluttet 16A med jord ? Kan det der skete her til morgen forårsage at vandvarmeren nu er brændt fuldstændig af ?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At der er gået en sikring kan næppe have skadet vandvarmeren. Der må være noget andet galt med den. Din udlejer skal få en el-installatør til at lave en lovlig installation til vandvarmeren.

fase
Lige et spørgsmål mere. Er det muligt at tage alt det der kører på 10A-lysgruppen og koble på den der kører 3x16A i stedet og løse problemet den vej. Og vil det påvirke ledningerne i huset ? Huset er gammelt. Bygget i 1927.
Tak, Fabrin. Kig du lige på det næste spørgsmål også ?  
Om du kan flytte andet der kører på 10A gruppen over på 3X16A gruppen afhænger af hvad det drejer sig om. Så det skal du lige fortælle lidt om. I øvrigt skal kablet til GDS installationen gøres fast og ikke hænge løst.

fase
Hvis opmærkningen er rigtig, har du ingen 3x16A.
Vandvarmeren trækker 6,5 A, så den bør have sin egen gruppe. Den bruger kun en fase.

Annonce
På 3x16A kører vaskemaskine og komfur. Den i midten er lavet specielt til varmepumpen. Resten af huset dvs alle stikkontakter, det gamle oliefyr, tørretumbler, fryser, køleskab, mikroovn og hvad der ellers sættes i en stikkontakt kører på lysgruppen til højre (10A). Så det jeg ønsker at vide er om man ikke bare kan sløjfe lysgruppen på 10A og lade det hele kører på den til venstre (3x16A) ? Og om det bare er ligetil for en el-installatør at ordne? Jeg tænker også på det prismæssige. Det er jo dyrt at få trukket kabler. Da jeg flyttede ind i huset her var der jo en primær varmekilde, oliefyret. Da jeg har valgt ikke at bruge oliefyr, og derfor købt varmepumpe og vandvarmer i stedet er det jo min regning såfremt der skal laves ekstra for at det fungere. Min udlejer er jo kun ansvarlig for vedligeholdelsen og har endda allerede været så flink at betale for den ekstra lysgruppe til varmepumpen (i midten). Jeg håber at du forstår mig. Jeg er blot førtidspensionist og skal have det lavet billigst muligt. Har du et forslag ?
Lystgruppen til venstre ER 3x16A. Det ser bare ud som om der står 3x10A. Zoomer man ind på billedet kan man godt se at stregen på det der ser ud som 0 næsten er udvisket.
Den tavle er da alt for lille , der skal være 2 lysgrupper , og man kan ikke flytte rundt på kabler og grupper , uden at sætte mindre sikringer . og det ligner noget hjemmelavet sjusk , kablet skal aflastes , og hvordan ser det ud inde i tavlen .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Rolig nu. Sikringerne tyder på at de er fra omkring 1970-85. Dengang var reglerne anderledes.
TommyC skrev den 18-03-2025 08:56:32
 Så det jeg ønsker at vide er om man ikke bare kan sløjfe lysgruppen på 10A og lade det hele kører på den til venstre (3x16A) ? 

Nej, det kan du nok ikke.
Ledningerne til lysgruppen er sandsynligvis ikke dimensioneret (kraftige nok) til 16A.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis