Bremseproblem

Hej.

Jeg har skiftet bremseskiver, klodser, kalibre og glidere foran på min Mercedes C-klasse årg. 2006 (w203). Jeg har brugt Febi Bilstein dele fra Autodoc. Jeg har også skiftet bremsevæske (Castrol DOT4).
Men bremsepedalen kan trædes helt i bund når bilen holder stille i tomgang, hvis jeg virkelig træder til. Ved slukket motor kan den ikke trædes i bund. Ved alm. kørsel bremser den fint og kan ikke umiddelbart trædes i bund, men pedalen føles svampet. Den taber ikke bremsevæske.

Jeg har efterførlgende været hos Mercedes og fået skiftet/udluftet bremsesystemet men det er stadig det samme. Før udskiftningen af dele virkede bremsen helt fint uden at den kunne trædes i bund.
Mercedes siger, at det kan skyldes defekt hovedcylinder eller bremseforstærker eller luft i bremsesystemet. De er endda inde på, at min model i forvejen har lidt svampede bremser pga. en kraftig bremseforstærker...

Et andet værksted siger, at der ikke er luft i systemet og heller ikke noget galt med hovedcylinder/bremseforstærker, da der ellers vil løbe bremsevæske ud (er det korrekt?). De tror derimod at de nye dele fejler noget. At det er kaliber eller åg der giver sig (eller glidere) og det er derfor bremsen kan gå helt i bund. Åg er den originale fra 2006.
Nogle er inde på at der kan være luft i ABS-boksen.

Har I nogle kommentarer til dette?
Den kan i hvert fald ikke gå gennem syn, er jeg sikker på.

Jeg er blevet foreslået at bruge ATE dele istedet for Febi Bilstein.
Orig. kalibre hos Mercedes koster 9000 kr for et sæt, så derfor har det ikke interesse.
Bremseskive og klodser var slidt og den ene kaliber hang. Kalibre har været renoveret med nye stempler for 8 år siden. Jeg tænkte det var tid til at skifte til nyt, men det har da bare været noget bøvl.
Mere info: Ved det første bremsevæskeskift løb reservoiret tør for væske :-( Ja dumt.
Febi bremseklodserne passer til bilen iflg. fabrikken (har mailet med dem), men slidindikatorens hul passer ikke. Så allerede der, er der noget galt. Jeg kan returnere dem til Autodoc.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder jo lidt som luft..
Har du udluftet på den gammeldags måde, med en i bilen der laver tryk på bremsen, og så åbner du for luftskruen, og lukker igen når pedalen er i bund. Det plejer altid at virke..

Kan bremsen pumpes så den bliver hård ?

Det kan også være en blød bremseslange, har du haft en klemme på da du lavede bremsere..

Det kan godt være hovedcylinderen, den består jo af flere celler, så der kan godt være en intern utæthed i den, så bruger den ikke bremsevæske..

Hvor mange km har du kørt med det, hvis bremseklodserne ikke ligger helt lige imod skiverne med hele fladen, vil det også give en fjedrende bremse..

Jeg har ikke været så heldig med autodog, fik forkerte bremseklodser, og besværligt at retunere, og så er de langsomme til at sende tingene.

Jeg er begyndt at handle hos Becker autodele, de er hurtige til at levere, og med ok priser.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 18-03-2025 01:34:06

Det lyder jo lidt som luft..
Har du udluftet på den gammeldags måde, med en i bilen der laver tryk på bremsen, og så åbner du for luftskruen, og lukker igen når pedalen er i bund. Det plejer altid at virke..

Kan bremsen pumpes så den bliver hård ?

Det kan også være en blød bremseslange, har du haft en klemme på da du lavede bremsere..

Det kan godt være hovedcylinderen, den består jo af flere celler, så der kan godt være en intern utæthed i den, så bruger den ikke bremsevæske..

Hvor mange km har du kørt med det, hvis bremseklodserne ikke ligger helt lige imod skiverne med hele fladen, vil det også give en fjedrende bremse..

Jeg har ikke været så heldig med autodog, fik forkerte bremseklodser, og besværligt at retunere, og så er de langsomme til at sende tingene.

Jeg er begyndt at handle hos Becker autodele, de er hurtige til at levere, og med ok priser.

Jeg har ikke prøvet på den gammeldags måde. Jeg har brugt en slange med ventil på, så væsken kun kan løbe én vej. Og Mercedes værkstedet har brugt deres professionelle maskine, så jeg sysnes det virker mærkeligt hvis der stadig skulle være luft i systemet.

Bremepedalen kan ikke pumpes hård.

Der var ikke klemme på slangerne da vi skiftede bremsevæske.

Jeg har kørt 200 km med det nu. Hjul har været afmonteret, og klodserne sidder ok.

Vil du mene, at kalibre/åg/glidere kan flexe  eller gi' sig, så bremsen kan trædes så langt ned?

Et værksted prøvede at sætte klemmer på bremseslangerne for at finde fejlen (gratis). Tændt motor, bremsepedalen 2/3 nedtrådt, løsne kremme og så sank bremsepedalen et par cm. Ved dog ikke helt hvad vi fik ud af det forsøg.

Becker autodele er noteret til fremtidig brug :-)

Når bremsen ikke kan pumpes, er det nok ikke luft der er problemet.

Hvis det hjalp at sætte klemmer på bremseslangerne, kan du jo indkredse fejlen til kalibrene..

Tror ikke selve åget kan give sig, og var det ikke det originale ?

Så enten glider kaliberen ikke frit (hvis det er typen med stempel i den ene side)

Eller også kan det nok også være en dårlig ombytnings kaliber eller var det nye uoriginale?

Ofte får man et bedre resultat ud af, at renovere de originale kalibre, med nyt gummi, og evt nyt stempel hvis det er tæret.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis