Sillikone, vådrumsmembran eller spartel med fiberbånd i hjørner?

Hej alle sammen
Jeg har fjernet denne gipsvæg for at kunne lave noget VVS-arbejde. Nu har jeg så bygget den op igen og fået spartlet samlingerne. Planen er, at væggen nu skal primes, og så skal der påføres vådrumsmembran, før den til sidst males, inden håndvask og toilet monteres igen. 

Jeg synes, at ChatGPT kører i ring med mig, så jeg tænkte, jeg ville spørge herinde. Jeg er kommet frem til to muligheder, jeg kan gøre: den ene er at bruge vådrumsmembran i kombination med fiberbånd i begge hjørner, ELLER bare fylde hjørnerne med spartelmasse inden maling. Jeg ved, at man normalt bruger akryl eller malerfuge til samlingerne, hjørner osv., men da jeg godt ved, at silikone ikke kan overmales, er jeg blevet i tvivl om, hvad jeg skal gøre her.

Hvad siger I?

PS. Hele badeværelset er en vådzone pga. dets størrelse.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er denne slags jeg tænker på, og så i kombination med vådrumsspartel ELLER vådrumsmembran? 
Normen er at man bruger båndet og ​smører dette i vådrumsmembran. ​Vådrumsspartel ​kan ikke bruges til vandtætning, så du skal udelukkende se det som det er, ​nemlig spartel, bare til vådrum.

Silikone skal man ikke bruge alle mulige steder, ​kun ​omkring afløbsrist og ​flisehjørner.
Som du selv er inde på, kan det ​ikke males.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 17-03-2025 21:00:09

Normen er at man bruger båndet og smører dette i vådrumsmembran. Vådrumsspartel kan ikke bruges til vandtætning, så du skal udelukkende se det som det er, nemlig spartel, bare til vådrum.

Hej Gregeren
Tak for dit svar. 
Det giver god mening. 
Er dette det samme som fiberbåndet fra biltema? Og hvad er tætningsbånd, de minder lidt om hinanden, men prisen er noget andet  

Der er lige dukket et spørgsmål mere op... Kan jeg egentligt godt male direkte på vådrumsmembranen? Altså jeg forventer at glatte den ud, så den er nogenlunde glat. 
Morten1337 skrev den 18-03-2025 14:59:11

Der er lige dukket et spørgsmål mere op... Kan jeg egentligt godt male direkte på vådrumsmembranen? Altså jeg forventer at glatte den ud, så den er nogenlunde glat. 

Det kan ikke lade sig gøre at spartle vådrumsmembranen så jævn at man kan bruge det som direkte underlag for maling med mindre man vil have det meget rustikt.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 18-03-2025 16:03:46

Det kan ikke lade sig gøre at spartle vådrumsmembranen så jævn at man kan bruge det som direkte underlag for maling med mindre man vil have det meget rustikt.

Nej og det er ikke til at slibe jævnt, da det er noget gummiagtigt, så du skal spartle det efterfølgende.

Men er du omhyggelig med at ligge vådrumsmembranen på, er det ment at spartle og få jævnt. 

Men kantbånd og det "obligatoriske" hjørne fylder jo også og vil typisk fyldere mere, end selve vådrumsprimeren..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 18-03-2025 16:16:31

Superdiy skrev den 18-03-2025 16:03:46

Nej og det er ikke til at slibe jævnt, da det er noget gummiagtigt, så du skal spartle det efterfølgende.

Men er du omhyggelig med at ligge vådrumsmembranen på, er det ment at spartle og få jævnt. 

Men kantbånd og det "obligatoriske" hjørne fylder jo også og vil typisk fyldere mere, end selve vådrumsprimeren..

Tak for jeres svar.
Jeg er udmærket klar over, at badeværelset ikke lever op til de nuværende krav. Mit problem er bare, at hele rummet skal vådrumssikres, og jeg tror, at den oprindelige gipsvæg ikke havde en vådrumsmembran, men blot var spartlet og malet. Spørgsmålet er så, om jeg bare skal prime væggen og male den og så sige pyt, eller om jeg skal påføre vådrumsmembran og forsøge at glatte det så godt ud, som jeg nu kan, og så male det. I sidste valg, så lever det væggen vel mere op til nuværende krav, men det gør resten af væggene bare ikke  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også