Hvilken skruemaskine 2025

Halløj
Jeg har en okay 10år gammel DeWalt  til 1100kr, men prøvede en Makita og sikke en forskel. jeg betaler gerne op til 2.500 kr for en ny.
Men hvad skal jeg købe? Mærke, model, sæt med bor/bits/taske? 
Den må.også gerne kunne bruges som boremaskine evt med slag i. Kan jeg bruge en slagboremaskine som skruemaskine?
Hvad ​har I af erfaringer? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan fint bruge din akku boremaskine som skruemaskine, det er der ingen problemer i.

Bare du vælger et af de anerkendte mærker, tænker jeg ikke forskellen er så stor, men de forskellige fabrikater har jo også en del forskellige modeller.

Så hvad er dit behov ?

En kraftig maskine er jo også tung..

Jeg har mest Makita ( og noget Milwaukee M12)

Har lidt forskellige boremaskiner i 18 volt Makita, den kraftiste er en DHP486 med slag.

Fordele kraftig, (130 Nm)  det er ikke for sjov der er et langt håndtag med, så har den en supergod borepatron.
Ulemper den er tung, og så koster den jo også lidt mere end de mindre modeller. (fik dog min på tilbud til 1000 kr. incl fragt fra Stark)


Vi prøver igen, i morgen --
Du skal gøre op med dig selv hvad den skal bruges til. Slagfunktionen er ikke imponerende, så hvis det er mere end et 8 mm hul i en murstensvæg i ny og næ er det utilstrækkeligt.

Hvis det kun er til at skrue er en slagskruemaskine et godt valg.
Den maskine Jens viser er god hvis du ofte skal bore større huller i metal, men røv iriterende hvis du kun skal skrue skruer i.
Har man ikke noget særligt stort behov, men både skal kunne bore et hul og skrue en skrue i i ny og næ, er en dewalt, makita eller blå bosch til 1200kr incl 1 batteri et fint kompromis.

Selvbygger med stort S. 
Jeg valgte at købe en skruemaskine og en slagnøgle. Skruemaskinen er fin til det lidt finere skruearbejde. Slagnøglen er fin til at skrue hurtigt og voldsomt (byggede et skur - slagnøglen var herlig).

Har Bosch 12v. Ville gå efter 18v. Dels er de en smule billigere, dels er de stærkere. Men til gengæld er de også tungere. Jeg valgte 12v fordi min yngste ville hjælpe og jeg faldt for et godt tilbud. Men 12v slagnøglen kunne ikke klare at bolte bundremmen fast. Det klarede en 18v meget lettere. Plus batteriet på den er meget bedre fastgjort. 12v er blevet slidt i “klikket” og falder derfor ud (et af dem).

Uanset mærke, ville jeg kigge på prisen på det hele. Altså alt det du får lyst til i fremtiden. Bosch er ret dyrt ift makita synes jeg.
Tilføjelse: min ældgamle grønne Bosch boremaskine på ledning klarer det, de andre ikke kan: bore mange huller. Langt oftest klarer de små maskiner det hele. Men større huller kan de ikke (og der er grænser for hvor stort et bor der kan sættes i). De helt store huller klarer borehammeren fra HN til UG med SDS bor. Blot for at sige at boremaskine delen er mindst vigtig imo med en skruemaskine. Det er alt det andet der tæller.

Nå ja, 18v Bosch har en krog til at hænge i bukselommen. Det er altså meget rart istedet for 12v, som skal ned i lommen. 
En skruemaskine der også kan bore med slag er efter min mening et kompromis. Det er et fint stykke værktøj, hvis man ikke har andet.

Det vil ikke være et værktøj, som bliver brugt hver dag, så der næppe grund til de store bekymringer om værktøjets levetid.
Annonce
Jeg kan læse, at jeg skal ha en el boremaskine med slag. Det er okay.

Så en virkelig god og kraftig skruemaskine skal jeg ha investeret i. 
Batterier på 3 4 el 5 Ah.bestemmer det hvor kraftig eller hvor længe der kan skrues? 
Dumpappen skrev den 17-03-2025 10:09:50

Jeg kan læse, at jeg skal ha en el boremaskine med slag. Det er okay.

Så en virkelig god og kraftig skruemaskine skal jeg ha investeret i.
Batterier på 3 4 el 5 Ah.bestemmer det hvor kraftig eller hvor længe der kan skrues? 

Til boremaskiner betyder det ikke noget med Ah på batteriet, man kan køre længe på et 2-3 Ah, så hellere have to batterier. den yder det samme så længe der er strøm på batterierne.

(mere strømslugende ting som vinkelslibere og rundsave er det vigtigere at have et batteri på mange Ah) 


En slagboremaskine kan bruges til almindelig beton, eks borede jeg et 10 mm hul i en 60 mm tyk haveflise, det tog ikke lang tid.
Var så inde hos min datter der har et nybygget rækkehus, der kunne slagboremaskinen til gengæld intet stille op, så der måtte en borehammer til, den lavede så et 8 mm hul på få sekunder.



Hvis du køber i Bauhaus giver de 5 års garanti, og de fleste større fabrikater giver 3 års garanti, hvis man køber hos en autoriseret forhandler, og registrere værktøjet.

Vi prøver igen, i morgen --
Ah bestemmer hvor mange skruer du kan skrue i, før batteri skal skiftes.
Du kan regne med mindst 250 skruer på 2,5Ah, det har selvfølgelig noget med længden at gøre. Til skruearbejde bruger jeg normalt mine 1,5 eller 2,5 Ah batterier.

Kraften har ikke noget med Ah at gøre, så længe du ikke går under den anbefalede kapacitet for det giverne værktøj. Det er motoren der bestemmer momentet. Hvis man bruger for små batterier, kan det knibe med at de kan give strøm nok, men større batterier giver ikke mere moment.
Jeg købte et par ekstra batterier. Så skifter jeg blot batteri. Plus når først man har batteriet koster ekstra skruemaskiner ikke ret meget.

Hvis Bosch så kig også på NM. Det står i navnet. Deres mindste 12v er 10nm og det er ikke ret meget. Nogle af deres tilbud kommer også med alle mulige hoveder til. Eks vinkel osv. som jeg har været glad for også. 
je_ns skrev den 17-03-2025 11:01:37

Dumpappen skrev den 17-03-2025 10:09:50

Jeg kan læse, at jeg skal ha en el boremaskine med slag. Det er okay.

Så en virkelig god og kraftig skruemaskine skal jeg ha investeret i.
Batterier på 3 4 el 5 Ah.bestemmer det hvor kraftig eller hvor længe der kan skrues? 

Til boremaskiner betyder det ikke noget med Ah på batteriet, man kan køre længe på et 2-3 Ah, så hellere have to batterier. den yder det samme så længe der er strøm på batterierne.

(mere strømslugende ting som vinkelslibere og rundsave er det vigtigere at have et batteri på mange Ah) 


En slagboremaskine kan bruges til almindelig beton, eks borede jeg et 10 mm hul i en 60 mm tyk haveflise, det tog ikke lang tid.
Var så inde hos min datter der har et nybygget rækkehus, der kunne slagboremaskinen til gengæld intet stille op, så der måtte en borehammer til, den lavede så et 8 mm hul på få sekunder.



Hvis du køber i Bauhaus giver de 5 års garanti, og de fleste større fabrikater giver 3 års garanti, hvis man køber hos en autoriseret forhandler, og registrere værktøjet.

 Hvis jeg nogensinde igen køber en borehammer, så vil jeg have med “omdrejningssikring” (husker ikke hvad det hedder, men sikrer den ikke snurrer rundt). Dét skal man kun prøve én gang. Skulle udvide et hul og åbenbart ramte det et jern så boret sad fast og maskinen drejede en halv omgang. Det gjorde pænt naller. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis