Guide til udskiftning af brændeovn

Hej
jeg kunne ikke finde en komplet guide (med billeder eller video), der viser, hvordan man udskifter en brændeovn. De videoer jeg fandt på YouTube er rent juks.

Jeg har en helt almindelig stålskorsten (se her og her). Jeg skal af med den forbandede ovn, fordi den er fra før 2003. Jeg vil købe en relativt billig Aduro-brændeovn fra Bauhaus.  
Min primære bekymring er, om jeg kan flytte røret op lidt, så jeg kan få den gamle brændeovn ud.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Oppe på taget er der sikkert et spændebånd som holder inddækning på plads. Den skal løsnes og eventuel silicone fuge skæres væk. Så vil jeg tro at du kan skubbe skorsten opad. Når det er lav rejsning er det sikker ikke nogen fastgørelses beslag oppe på loftet. Men det kan du jo lige se efter inden du går i gang. 
Du kan presse det op ved at have en skrå lægte op under hvor skorsten er isoleret. Altså helt fra gulvet. Lad lægten glide hen over et bræt på gulvet. Så vil jeg tro at den kommer opad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis den nye brændeovns tilslutning til skorsten sidder højere end den gamles, så tror jeg det er en ret enkel manøvre, der arbejdsmæssigt ligner noget af den her

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis