Kan man mon reparere dette grydelåg? Slaglodde, epoxy eller lign?

Jeg har en herlig gammel gryde fra Eva Trio som jeg bruger med stor fornøjelse.

Låget til gryden har et glaslåg som gør man nemt kan se om pastavandet koger, osv.

Nu er der bare sket det, at den ring som holder glasset fast er kommet løs.

Kan jeg mon sætte den fast igen? Gryden er rustfri stål.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange Eva Trio grydelåg på DBA.dk.
Prøv at trække i ringen, så den bliver større. Når du så sætter den på plads igen, spænder den måske nok til at holde glasset.

fase
S. Fabrin skrev den 14-03-2025 19:59:59

Prøv at trække i ringen, så den bliver større. Når du så sætter den på plads igen, spænder den måske nok til at holde glasset.

Det tror jeg ikke er stærkt nok.

Jeg tror der har været to-tre meget små punktsvejsninger eller slaglådninger eller lign.
Så prøv at få en rustfast smed til at give ringen et par punkter med rustfast tråd. 

fase
Thomas_Mygind skrev den 14-03-2025 19:38:34

Der er mange Eva Trio grydelåg på DBA.dk.
Nok der jeg også ville lede - så længe der er væske mv. i gryden, bliver den sikkert ikke så varm, da vil jeg mene en form for epoxy kan bruges - men kommer den i ovnen, holder epoxy ikke. Slag eller sølv lodning ​kan måske også bruges, men ikke umiddelbart så enkelt som svejsning.

Annonce
Køb dog en ny , det er sgu" da den billigste og bedste  løsning , hva" tror du ikke en smed eller blikenslager skal have , og så er det jo kun en lappe løsning .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Du kan da også bare købe et løst universal låg i glas.

Elektronikteknikeren
karl smart skrev den 15-03-2025 11:43:40

Køb dog en ny , det er sgu" da den billigste og bedste  løsning , hva" tror du ikke en smed eller blikenslager skal have , og så er det jo kun en lappe løsning .

Jeg skal naturligvis ikke ud og hyre en smed til at svejse dette. Nu hedder dette forum jo "Lav det selv". Så jeg er naturligvis interesseret i at vide, om der er noget jeg selv kan gøre. F.eks. lægge en klat epoxy. Eller måske andre smarte løsninger.

Ja, ja. Jeg kan jo bare købe en ny gryde. Men inden jeg gør det ville jeg jo lige høre, om der var en smart løsning jeg ikke havde tænkt på.
LennartBertelsen skrev den 16-03-2025 08:21:27

karl smart skrev den 15-03-2025 11:43:40

Køb dog en ny , det er sgu" da den billigste og bedste  løsning , hva" tror du ikke en smed eller blikenslager skal have , og så er det jo kun en lappe løsning .

Jeg skal naturligvis ikke ud og hyre en smed til at svejse dette. Nu hedder dette forum jo "Lav det selv". Så jeg er naturligvis interesseret i at vide, om der er noget jeg selv kan gøre. F.eks. lægge en klat epoxy. Eller måske andre smarte løsninger.

Ja, ja. Jeg kan jo bare købe en ny gryde. Men inden jeg gør det ville jeg jo lige høre, om der var en smart løsning jeg ikke havde tænkt på.

Du skal jo blot købe et nyt låg til 100-200kr.

Kan se at låseringen er delt. Hvis ny enderne af låseringen bliver presset fra hinanden, vil de så virke? Så kunne en lulle stump rustfrit stål måske bruges som lås.

Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også