Ladeboks nummer to - træk af kabel fra eksisterende

Hej allesammen

Jeg har en lader monteret til min elbil i min ene garage og alt virker fint.

Nu er sagen den, at jeg gerne vil have en lader mere i min garage nummer to. 

Garagerne ligger i en anden bygning end hovedhuset, og kablet der trukket fra hovedtavlen over til ladeboksen i garagen er gravet ned. 

Kan jeg på nogen måde dele kablet der går ud til ladeboks 1, således at jeg kan trække et kabel videre derfra, til ladeboks 2 i næste garage? Altså uden at trække et nyt separat kabel fra hovedtavle i hus og ud til garage. ​Jeg ville nemlig rigtig gerne skulle slippe for at grave hele gårdspladsen op, igen.

Det er ikke et krav, at de to ladebokse skal kunne lade på samme tid, da jeg tænker, at det vil trække for stor belastning på den afbryder der sidder i eltavlen. 

Kablet er et 6mm2.

På forhånd tak for hjælp og svar.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan man godt. De fleste ladere kan endda selv halvere ladestrømmen ( forudsat det er 2 ensladere naturligvis ) hvis du lader på begge ladere samtidig.

Selvbygger med stort S. 
Du kan godt bruge begge, men lader du på begge samtigt så SKAL lade strømmen sænkes til hvad forsikringer tillader hvis det er en 16 A skal de sænkes til 6A hvis der sidder en 20 A så kan du lade med 10 A lade der mere vil sikringer slå fra
Det lyder godt, men kan I så fortælle mig, hvordan man bedst "deler" et 6mm2 kabel? Det er vel ikke med samlemuffer i en dåse, eller hvordan gør jeg det bedst?
Hvorfor mener du ikke, det skulle kunne deles med en egnet samledåse.

fase
Hvis der er 2 indførings huller i din lader, er det vel mest korrekt at lave samlingen der.

Annonce
cdp skrev den 13-03-2025 19:58:01

Hvis der er 2 indførings huller i din lader, er det vel mest korrekt at lave samlingen der.

Det har du fuldstændig ret i, men det er vel undersøgt.

fase
Du skal sørge for at de ladere kan kommunikere sammen om ladestrømmen. Ved to Easee ladebokse fortæller man dem hvor meget strøm de må trække i alt. De sørger så selv for ikke at overbelaste sikring. Altså hvis to biler lader samtidigt, lader de hver kun med halv strøm. Andre fabrikater har noget tilsvarende. Men vil nok kræve at de er af samme fabrikat.
Jeg spørger, fordi jeg er i tvivl, og ikke selv har nok viden om fremgangsmåden. 

Havde ikke tænkt over, at der kunne være to indføringshuller i den eksisterende lader (som er en clever lader), det undersøger jeg. 

Alternativt lyder det til, at jeg bare skal samle med samlemuffer.

Tak for svar.
PHemmingsen skrev den 14-03-2025 16:25:36

Jeg spørger, fordi jeg er i tvivl, og ikke selv har nok viden om fremgangsmåden. 

Havde ikke tænkt over, at der kunne være to indføringshuller i den eksisterende lader (som er en clever lader), det undersøger jeg. 

Alternativt lyder det til, at jeg bare skal samle med samlemuffer.

Tak for svar.

Egnet samledåse med muffer der passer til kablet, aflasning, placering Ip klassificering if til det sted en skal monteres og alt det.
Men ja - kan det gøres i den eksisterende ladestaner vil det da være smartest.

Men alt det ved den aut. elinstallatør der skal lave det. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis