Skift af køkkenarmatur (VVS rør/gevind størrelser)

Hej 🙂
Jeg skal skifte køkkenarmatur.
Gevind mellem vandrør og de nye tilslutningsslanger passer ikke i størrelse.
Og jeg synes VVS størrelser er pænt forvirrende, må jeg tilstå.
- En ting er at det er tommer.
- En anden er alle de brøker (3/8" = 0,375 * 2,54 = 0,9525 cm?)
- Og så er spørgsmål om det er indvendige eller udvendige mål.

Når jeg måler på gevindstørrelsen, så er den nye hun ca. 18mm, men den gamle han er ca. 14mm.
Så jeg tænker jeg mangler 2 stk: Han 18mm / hun 14mm (han større end hun).
Det hedder nok en spidsmuffe.
En VVS shop kundeservicemand mente det var denne: https://www.billigvvs.dk/messing-spidsmuffe-med-pakning-krom-12-x-38-2218604

Jeg vedhæfter billeder.

Er der nogen kloge folk derude der kan gøre mig lidt klogere på emnet?

På forhånd tak! 🙏🏼 🙂
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rørgevind har udgangspunkt i rørets indvendige diameter, så det er noget forvirrende.

Du kan se størrelserne her, bor størrelsen svare til hullet i de indvendige gevind.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja køb spidsmuffen og brug 10-15 omgange med teflontape på det store gevind.
Som jeg ser Trådstarters foto så har han kobberrør med 3/8" udvendig gevind og ny tilslutningsslange med 1/2" indvendig gevind.
Ergo så mangler han 2 stk 1/2" x 3/8" Nippelmuffe ( 1/2" han/udv. og 3/8" hun/indv.) 
ikke at forveksle med en spidsmuffe!

VVSnr 048241126 
Som koster kr. 8,00 hos BilligVVS.dk, mærkelig nok, i dette tilfælde, lever de op til deres navn.  
Tusinde tak, GSH! Stor hjælp. God aften, og god karma herfra. 👍🏼
@ williampaix: Mange tak for de smukke ord.

Vedr. det Thomas-Mygind skriver med 10-15 omgange teflon tape er det helt ude i "Hampen", i forhold til det prof. VVS anbefaler med 3-5 omgange. 
Annonce
Plejer at bruge 10-15 gange på ½ tomme og 3/8. Hvis det er større rør så altid pakgarn og salve.

Man kan godt bruge lidt mindre teflontape - men så skal man krølle paktapen rundt. Men for en nybegynder så kører de altid hele flade/plane baner rundt - derfor 10-15 omgange.
Nå, nu modtog jeg så mine 1/2" x 3/8" Nippelmuffer — og de er altså for store. :(
Jeg synes at VVS størrelse-systemet er komplet blottet for logik. Eller også er det bare mig der slet ikke forstår det.
Jeg tænker jo bare man skal måler de fysiske størrelser i gevindet?

Alt det med brøker og tommer virker simpelthen så dumt. Hvorfor bruger vi ikke bare cm?
3/4" = 1,91 cm
1/2" = 1,27 cm
3/8" = 0,95 cm
williampaix skrev den 20-03-2025 20:19:12

Nå, nu modtog jeg så mine 1/2" x 3/8" Nippelmuffer — og de er altså for store. :(
Jeg synes at VVS størrelse-systemet er komplet blottet for logik. Eller også er det bare mig der slet ikke forstår det.
Jeg tænker jo bare man skal måler de fysiske størrelser i gevindet?

Alt det med brøker og tommer virker simpelthen så dumt. Hvorfor bruger vi ikke bare cm?
3/4" = 1,91 cm
1/2" = 1,27 cm
3/8" = 0,95 cm

Det er jo et tusse gammelt system fra dengang man brugte tommer som måleenhed.

Og for at gøre det endnu vanskeligere,  er det den indvendige diameter man regner med.
Så et ½" rørgevind måler ca 21 mm udvendigt.

Du kan se målene på denne her tabel

Ja, jeg har læst en del steder at det er de indvendige mål i rørene der tæller.

Udfordring her er blot at det er to rør med tilsyneladende ens indvendige dimensioner, men forskellige størrelse skrue gevind på der hvor man skruer dem sammen (muffe,adapter,nippel, eller hvad det hedder)?
williampaix skrev den 21-03-2025 07:53:13

Ja, jeg har læst en del steder at det er de indvendige mål i rørene der tæller.

Udfordring her er blot at det er to rør med tilsyneladende ens indvendige dimensioner, men forskellige størrelse skrue gevind på der hvor man skruer dem sammen (muffe,adapter,nippel, eller hvad det hedder)?

Ja derfor skal man måle den udvendige diameter, det er det der gælder når man skal bestemme gevindstørrelsen.

(den indvendige diameter kan godt svinge lidt på hullerne i rørene, og er der forskruninger kan det være helt anderledes)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis