Ny åbning i porebeton til køleskab

Hej alle. Ny her på LDS - så tag godt imod mig ;-)

Jeg har et viktualierum i mit køkken, se billedet "dør". Her vil jeg gerne have sat et nyt køleskab ind og derefter en højskabslåge på højreside, som skal være en "skjult" åbning til viktualierummet.

Køleskabet er ikke samme højde(bredde som døren og derfor skal der skæres i væggen og derefter skal den lappes igen. Hullet bliver også en halv gang bredere end døren er nu.

Spørgsmål:
1. Jeg kan ikke afkode tegningen ift., om det er en bærende væg jeg skærer i? Der er en overligger som umiddelbart støtter på kanten. Se "tegninger.png"
2. Når hullet er skåret, skal der så en armeret overligger ind i toppen, for at beton ikke svajer med tiden? Her snakker vi en åbning på 1,5 m. Jeg tror fliserne går igennem, dvs. betonvæggene står oven på fliserne.

Er de noget jeg har glemt eller er der andre som har gode ideer, når i ser billederne og ideen?

Tak :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Det er lidt vanskelig at se når det kun er et lille udsnit fra plantegning. Den skrå stiplede streg antyder at det lige netop er i sammenbygning på et T eller vinkel hus. I så fald er det en bærende væg for taget. Så der skal mindst en overligger ind over dørhullet. 
Nu er gasbeton ret taknemmelig at arbejde med. Det skal nok blive oppe medens du lægger overligger på plads. I hvert fald hvis du støtter lidt op under loftet 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hejsa og tak for svar. Du kan se den fulde plantegning i nedenstående. Det ser ud til at den hviler på den væg fra stuen, som har enden ud mod køkkenet. Tænker det vil være smart at skære +20cm fra venstre side, således den har lidt støtte i hjørnet. Eller er det underordnet? - se den røde streg på tegningen.

Når du siger "mindst" ift. støtte, hvad tænker du så? Er det for risikabelt?
Jeg mener ikke det er risikabelt, men jeg anbefaler en beregning på hvilken overligger der skal lægges ind. 
Jeg tror ikke de 20 cm er nødvendig, der er jo alligevel væg hen over åbningen som skal bære taget.
Det skal undersøges om "overligger" er en limtræs bjælke som fortsætter hen over muren. Er det tilfældet så er det en lettere sag. 
. Jeg antager at huset har selvbærende Saksespær som afbildet (15 gr loft i stue)
Jeg ser nu en overligger i øverste venstre hjørne Hvorfor jeg mener denne overligger er unødvendig, den er dog lagt ind af en grund. 
Men det er også derfor at der skal en byggesagkyndig ud på stedet. Der er alt for mange gætterier her på afstand. 

Tusind tak for et fyldstgørende svar. Har dog imellemtiden fundet lidt flere tegninger, hvis det giver et bedre overblik? Der kan jeg se at der ligger en overligger, men nok kun for at holde "åbningen" ind til vores stue.
Det er netop det at den ligger på et hjørne der gør understøtning til bjælken stabil. I eget tilfælde var det mere ekstremt med en større HEB-bjælke hvor der var krav om vederlagsplade med forankring og supplerende søjle.

Jeg ville rådføre mig nærmere ved en ingeniør. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Hejsa. Blot for at afslutte tråden, så har jeg i dag snakket med dem der byggede huset.

Bjælken/overligger som går imellem åbningen fra stue til køkken, er lavet til støtte for vores loft som går til kip.

Muren ind til viktualierummet er ikke bærende. Men de forslår en overligger, blot for at porebeton ikke giver sig over tid.

Tag/spær er lavet til at blive båret på ydervæggene, som var kort beskrevet af "ev elmand".

Opsummering - vi går igang :-)

Tak for jeres tid!

/Casper
Hvis muren i viktualierum ikke er bærende så er det fordi det er en bjælke som ligger helt hen over åbningen. Sådan en sammenbygning skal bæres oppe.
Ja loft til kip, det fremgår af den stiplede linje som siger 15 gr. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis