Ristet ledning i lampeudtag?

Hej med jer.

Vi er lige flyttet i en lejlighed og ville sætte en lampe op. Her opdager vi så et lampeudtag som ser ud som på billedet. Jeg synes at den ene ledning ser godt ristet ud - nærmest som om at der har været ild i isoleringen før. Efter besøg af en autoriseret elektriker var konklusionen at det ikke behøver at blive skiftet, men det synes jeg virker mærkeligt. Jeg er mest bekymret for brandfare, da isoleringen på de to øvrige ledninger også ser godt slidt ud.  Er der en elektriker til stede (eller en kyndig person) som kan sige om vi burde få en second opinion, eller om vi bare skal hænge en lampe op trods tilstanden af ledningerne? 

Jeg håber I kan hjælpe!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner gamle vulkaniserede ledninger. Den ene ser ud som om den er dårlig. Den er nok bare sort. Det er lovligt, men var det min stallation, var ledningerne blevet skiftet til plastisolede ledninger.
Hæng bare en lampe op.

fase
Det er ikke farlig, men du kan da lige mærke efter om begge skruer er spændt i de muffer du skal bruge til lamper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mht brandfare er der flere ting der reducerer sandsynligheden.
Udover at skruerne skal være spændt ordentligt, så der ikke er dårlig forbindelse så sker der en kortslutning går sikringen. Når der at gå ild i noget så er lampeudtaget selvslukkende. Da strømmen sjældent er ret stor i lampeudtag - og specielt i dag med LED belysning (fx 11 watt for en  LED pære derlyser som en gammel 100wats gløpære) - er det ikke strengt nødvendigt at skifte. Men skal du igang med en renovering kan man jo ligeså godt få det gjort.

Hvis i på et tidspunkt skal i gang med større el-renovering kan i overveje AFDD (Arc-fault detection device) i eltavlen. Det bliver sadsynligvis et krav nogle steder inden for en årrække og vil sørge for strømmen slår fra i situationer hvor RCD(HPFI) og sikringer ikke vil slå fra - typisk ifm. brandfare, dårlige forbindelser og dårlig isolering.

Størstedelen boligmassen i DK har ledninger der enten er stofomviklede eller med vulkaniseret gummi i stedet for de nyere plastisolerede ledninger et eller fleder steder i boligen. Og i forhold til andre årsager (rygning, levende lys, ulovlige elinstallationer) er de lavt på listen over brandrisiko.

Så som de andre skriver - sæt du blot lampe op. Sørg for at alt er skruet ordentligt i. Regner med den autosiserede el-isntallatør der så på det målte efter og kunne konstatere alt var i orden.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis