Erfaringer med gulvvarmekassetter / spån med spor

Baggrund:

Vi er i gang med en større renovering af vores stue og køkken. For at skabe et åbent køkken alrum, har vi fået væltet væggene mellem køkken og stue, og fjernet en radiator i mellem. Det efterlader naturligvis nogle større huller i gulvet fra væggene og radiatoren, samt nogle mindre huller fra soklen på det gamle køkken.

Vi har lidt droppet tanken om at reparere gulvet, selvom resten egentlig er i okay stand, da det nok aldrig vil blive helt godt. Der skal i stedet lægges et nyt sildebensparket på i eg.

Spørgsmål:

Vi overvejer i den forbindelse at få lagt gulvvarme under, nu hvor vi bryder det gamle gulv op. Vi har til gengæld ikke interesse i et kæmpe projekt med et bryde betonen og grave osv. Tanken er derfor at enten lægge gulvvarmekassetter eller spånplader med spor i ovenpå den isolering, som er mellem strøerne, også nyt gulv direkte ovenpå.

Er der nogen som har erfaring med den type opbygning af gulv og gulvvarme? Hvad er jeres oplevelse af processen og resultatet? Hvad har I gået med at løsning, f.eks DLH spån, Uponor kassetter eller lignende?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede gulvarme, med selvbærende varmefordelingsplader, der er monteret mellem strøerne, så er der gulvspånplader over, det funger 100% og har ingen knirkelyde eller andet støj.
Det er den her type varmefordelingsplader jeg har brugt link
Men som andre lignende systemer kræver det at strøerne ligger med en bestemt afstand..


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du ikke vil isolere op til en rimelig standard er det efter min mening det bedste valg at fortsætte med radiatorerne.

Jeg har aldrig set unopor kasetterne anvendt i praksis, koster de ikke over 600 kr/m2 og isolerer stort set ikke?

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 11-03-2025 10:00:55

Hvis du ikke vil isolere op til en rimelig standard er det efter min mening det bedste valg at fortsætte med radiatorerne.

Jeg har aldrig set unopor kasetterne anvendt i praksis, koster de ikke over 600 kr/m2 og isolerer stort set ikke?

 Jeg brugte de alu varmefordelingsplader, og så 300 mm isolering under, det fungere perfekt.

Tænker også sådanne kasetter er en dyr løsning..

(der er krybekælder under, og de nederste 25 mm af isoleringen er hårde bats)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 11-03-2025 11:31:16

Superdiy skrev den 11-03-2025 10:00:55

Hvis du ikke vil isolere op til en rimelig standard er det efter min mening det bedste valg at fortsætte med radiatorerne.

Jeg har aldrig set unopor kasetterne anvendt i praksis, koster de ikke over 600 kr/m2 og isolerer stort set ikke?

 Jeg brugte de alu varmefordelingsplader, og så 300 mm isolering under, det fungere perfekt.

Tænker også sådanne kasetter er en dyr løsning..

(der er krybekælder under, og de nederste 25 mm af isoleringen er hårde bats)

 Nu var det ikke dig jeg hentydede til mht. rimelig standard.

300 mm isolering er rigeligt, men det tror jeg ikke er det trådstarter lægger op til.

Selvbygger med stort S. 
hej
har tidlige lavet gulvvarme til min søn's første hus (Helsinge) ovenpå ekst. gulv/beton, 120 mm.flamingo.
gulvvarmen fungerer som reflektion ( alufolien ligger under pladerne), dvs. varmen sendes ud i rummet, lige som hvis der er alufolie bag ved en radiator.
de har haft en vermebesparelse fra 10 mdr. 'a 1340 kr til året efter 10 mdr. 'a 640 kr
hvis der er  interesseret for ovenstående er du velkommen til at kontakte nedenstående.

Bh.....dan-49.      42315739


Annonce
dan-49 skrev den 11-03-2025 13:15:23

hej
har tidlige lavet gulvvarme til min søn's første hus (Helsinge) ovenpå ekst. gulv/beton, 120 mm.flamingo.
gulvvarmen fungerer som reflektion ( alufolien ligger under pladerne), dvs. varmen sendes ud i rummet, lige som hvis der er alufolie bag ved en radiator.
de har haft en vermebesparelse fra 10 mdr. 'a 1340 kr til året efter 10 mdr. 'a 640 kr
hvis der er  interesseret for ovenstående er du velkommen til at kontakte nedenstående.

Bh.....dan-49.      42315739


 Hvilken forskel gør det i forhold til varmefordelingsplader i blankt aku, der jo ligger under varmeslagerne..

(Det med refleksiv-isolering har været oppe en del gange, men har aldrig set en betydelig dokumenteret effekt.)

Som her hvor de ligger oven på gulvspåndplader med spor..


Vi prøver igen, i morgen --
Reflektiv isolering fungerer kun på varmestråling. Et gulvvarmesystem som er lukket inde fungere 100% på varmeledning, så sølvpapir det har ingen isolerende effekt.
Aluen er der fordi det leder varme bedre end træ. I princippet kunne den være sort.

At Dan så mener han har sparet på varmeregningen skal tilskrives energipriser og antallet af graddage.

Selvbygger med stort S. 
hej har ikke været ude i prisfald vedr. fjernvarmepriser,; men I VELKOMMEN til kontakte min søn på tlf. 40560407 (theis clamer)
Iøvrigt kender alle jo det gamle nummer med alufolie bagved radiator hvor varmen kastes ud i rummet, det er det samme system.
ved ikke hvorfor de negative reaktioner kommer, har kun videresendt de faktiske facs vi har haft og som kan dokumenteres.
(British Board of Agrement BBA))
(Building Research Establishment Energy Saving Trust (BRE))

Bh.....dan-49.           42315739
dan-49 skrev den 12-03-2025 19:50:12

hej har ikke været ude i prisfald vedr. fjernvarmepriser,; men I VELKOMMEN til kontakte min søn på tlf. 40560407 (theis clamer)
Iøvrigt kender alle jo det gamle nummer med alufolie bagved radiator hvor varmen kastes ud i rummet, det er det samme system.
ved ikke hvorfor de negative reaktioner kommer, har kun videresendt de faktiske facs vi har haft og som kan dokumenteres.
(British Board of Agrement BBA))
(Building Research Establishment Energy Saving Trust (BRE))

Bh.....dan-49.           42315739

Stop nu dig selv. Bag ved en radiator hvor der er fri luft foran - ok, men kræver næsten daglig rengøring. Stort set alle andre scenarier - ikke ok.

Orker ikke at argumentere om det lo.. igen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for rådene :) Vi er gået væk fra tanken om gulvvarme, da det højst sandsynligt vil blive et større projekt med nedbrydning af eksisterende betongulv, da der kun er 100 mm isolering mellem strøerne i dag - som ikke lyder til at være tilstrækkeligt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis