Hvad er dette materiale? Kan det være asbest? RB 10 09-03-2025 19:53 Dette ældre beklædning er sat på som cover uden på isolering på loft. Der stritter noget hår-agtigt ud. Jeg er i tvivl om det kan være asbestholdigt? 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
RB Trådstarter 10 09-03-2025 21:37 Korrektion, det er vist ikke som cover uden på isolering men bare lagt uden på isolering for st beskytte i loftsrum men dækker ikke isoleringen uden for loftsrum. Virker som en form for lærred med noget hvid hård coating af en art, men den hvide coating er gået meget i stykker som ses på fotos. Jeg tror ikke selv der er tale om asbest men nogen som kan sige mere?
S. Fabrin 19655 4400 09-03-2025 21:58 Som du selv skriver, er det noget lærredsagtigt. Man afsluttede normalt isoleringen med at omvikle isoleringen men et tyndt lag jute, der godt kunne ligne noget lærred. Laget gjorde det muligt at afslutte isoleringen med Rockwool, så det kunne males. fase
buller27 1195 10-03-2025 10:28 RB skrev den 09-03-2025 21:37:28Korrektion, det er vist ikke som cover uden på isolering men bare lagt uden på isolering for st beskytte i loftsrum men dækker ikke isoleringen uden for loftsrum. Virker som en form for lærred med noget hvid hård coating af en art, men den hvide coating er gået meget i stykker som ses på fotos. Jeg tror ikke selv der er tale om asbest men nogen som kan sige mere?Hvis du kan tage nogle bedre billeder med mere lys kan det måske bedre vurderes. Jeg går ud fra den isolering du siger det dækker er mineraluld?Ved isolering af vandrør blev der ofte brugt asbestholdig pap og/eller papir som afsluttende og/eller inderste lag frem til ca midt 1970erne. Hvor en stor andel asbest blev brugt ved rørbøjninger. Men det fremgår ikke af SBi/AT/Asbesthusets info at asbestholdig papir eller pap blev brugt til afdækning af mineraluld på lofter ved islering af boligen.Alternativt kan du få det testet. Det koster ikke ret meget. Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
RB Trådstarter 10 10-03-2025 11:14 Mange tak for svar! Jeg har taget nogle flere fotos og synes faktisk mest det ligner en art meget gammel presenning som er krakeleret i overfladen.
buller27 1195 10-03-2025 11:34 Jeg kan simpelthen ikke se hvad det er. Måske der kan tages billeder længere væk fra. Måske en tidlig for for dampspærre der er ved at forvitre - elelr anden inddækning af isoleringen.En test koster omkring 7-800 kr så det er ikke det store. Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LDS Tip Automatisk tip Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS Se mere her