Træ Terrasse sommerhus

Jeg har et sommerhus hvor vi har fået isat en dør ud mod en terrasse der før blev benyttet udefra.
Fra den nye dør er der 30 cm ned til terrassen, som er gamle fliser.

Vi påtænker at lave en træterrasse ud fra den nye dør i niveau med døren.
Men er lidt i tvivl om måden at gøre det på.
Den skal være 3.5 meter bred og gå ca. 4.5 meter ud.
Ude ved de 4.5 meter er der ud over de første 30 cm yderligere et fald på 40 cm.

Min plan var at montere en rem på soklen under den nye dør og en  4.5 meter ude som skal ligge på 2 eller 3 nedstøbte galvaniserede stolpe/rem holdere. Undergrunden er sand.

På de 2 remme skal der så ligge strøer, hvor der igen på tværs skal ligge terrassebrædder.
På de 4.5 meter skal der nok være mindst 2 remme mere. den første måske bare klodset op på nuværende fliser og den næste nok også på støbte holdere.

Der kan være bedre måder at lave konstruktionen på og der er jo plads nok med de 30 cm højde.

Jeg har desværre ikke et billede af situationen pt.

Men håber det giver lidt mening og nok info til forslag til hvordan man gør det bedst?

Katmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En hurtig tegning ville hjælpe en del ift forståelse for føringsretninger, spænd, dimensioner mm.
Hvis du eg laver bjælkerne i 150mm spærtræ ville det være nok med et enkelt støttepunkt udover enderne hvis spændet er 4,5m.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du får lige en hurtig en her...
Sig til hvis du mangler noget på den

Dimensioner er nok det jeg er i tvivl om
Den der går 4.5meter ud fra huset skal nok være ret kraftig.
Der er plads til det så ingen grund til at spare der.

Bjælken under døren skruer jeg vel blot direkte ind i soklen tænker jeg, eller skal jeg montere nogle beslag i soklen den kan monteres i.

Katmus
Ville jeg evt. kunne nøjes med reglar 45x95?
Dem som skal ligge 4.5 meter ud fra huset og med 40 cm afstand forestiller jeg mig.
Vil helst have den så lav som muligt.
Der er ca. 2 meter ud til den sidste flise.
D.v.s midterste støttepunkt er ca. 2 meter ude og der er 2å 2,5 meter ud til næste støtte som er yderste rem.

Katmus
Lavet en hurtig skærm-edit ud fra din tegning men ved ikke om retning på brædderne ift huset er rigtig?
Lilla er brædder
Gul er de bærende 45x95 (trykimprægneret), afstand mellem disse dikteres af tykkelsen på dine brædder, typisk cc er 60cm.
Rød er forankring mod husets sokkel - karmskruer med hoved
Blå er bjælkesko til at bære enderne af dine bjælker mod remmen
Grøn er punktfundamenter i beton med søjlesko

/BOFH 

nej det var omvendt

lavet de samme streger

Rød er 45 x 95 eller 145 høje reglar
blå er terrasse brædder
første grøn er 175 cm ude hvor sidste flise ender
Anden grøn er 450 cm ude hvor der skal lægges en rem på nogle støbte sokkelsko

Der er kun betonsokkel under døren.

Det er nok spænd mellem grøn 1 og 2 jeg er mest i tvivl om og reglar 145 eller 95 højde.

Katmus
Annonce
Hvorfor ikke bare understøtte de røde direkte?
Bliver meget gravearbejde ellers.

/BOFH 

Hvorfor gravearbejde?
De røde reglar ligger/støtter på fliser indtil 175 cm
Svæver til 450cm hvor de understøttes af rem der ligger på 3 støttepunkter, som ja skal graves ned på en eller anden måde. Altså gravearb. 3 huller.

Eller mener du jeg skal have en rem mere mellem 175 cm (sidste flise) og de yderrem på 450cm?
Dermed gravearb. i alt 6 huller.
Jeg har et pælebor.

Katmus
Bedst hvis de kommer fri af jord og fliser, ikke optimalt hvis de ligger direkte på fliser, selv en minimal opklodsning hjælper meget.
Som jeg forstår det så har du en mindste byggehøjde på 145mm+95mm+25mm (brædder - ca tal) = 265mm, er der plads til det?
95mm skal understøttes ca per 150cm ved cc 60cm. 145mm ca per 2m.

/BOFH 

De skal klodses op...en lille smule... fri for fugt og fordi der er skævt.

Ok kan se jeg skal bruge en rem mere ca. 3,2 meter ude på støbte søjler af en art.
Så er der understøtning alle første 1,75 meter og ved 3,2 meter igen og ved slut 4,5 meter.

Jeg kan så nøjes med reglar på 95 højde.

De røde er min reglar på enten 95 eller 145.
Direkte på dem kommer terrasse brædder på tværs (de blå men meget fortegnede :-)

jeg har faktisk ingen frihøjde...helst lagde jeg terrassebrædder direkte på fliser :-)
Men det kan man ikke...
Beklager jeg lagde ud med noget om frihøjde på 30 cm.
Det er der ikke den skal være så lav som muligt.

Som her beskrevet kan den blive 95 (reglar) + 22 (terrasse brædder). I alt 117mm

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også