VVS vand stikledning/jordledning

Hejsa.

Jeg skal have ny stikledning / jordledning fra vandmåler til huset. Ca 25 meter.

Derfor vil jeg gerne undgå gravearbejde hvis det kan lade sig gøre. Jeg hører at nogle VVS kan tilbyde at skyde et rør frem under jorden med robot bor - og derved undgå at grave en rende på 1,2 meter dyb, tage fliser op mm.

1. Hvem kan tilbyde denne løsning?
2. Er der for/imod årsager til at gøre dette fremfor at grave rende, udskifte gammelt rør?
3 Pris eksempler ift at grave rende?

Mvh
Martin

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder oftest en styret underboring.
Ved rør kan det nogen gange udføres vha pipebursting. Dvs en skrueanordning indføres i det gamle rør og trækker det nye rør bagefter sig, det gamle rør sprænges/flækkes gradvis til side af anordningen og efterlader plads til det nye bagved sig.
Google er din ven ift at finde ud hvem eller hvad der kan tilbyde(s) det i dit område. Der er måske noget praktik med adgangsforhold ved brønd og hustandsende. Ofte har vvs og kloakfolk kontakter de kan trække på til de specialopgaver de render på i hverdagen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nogle entreprenører kan skyde et hul gennem jorden med en trykluftdreven "raket". Det kræver mindre plads end en styret underboring. Nu skriver du ikke noget om, hvor mange fliser der skal tages op, men der er også den mulighed at grave en rende med en kædegraver, der laver den smalleste rende. Det kan betyde, at du får den smalleste og den mindste skade på haven. Måske skal du så kun tage få fliser op. Det afhænger selvfølgelig af, om der skal graves på langs eller på tværs ad flisegangen.

fase
S. Fabrin skrev den 07-03-2025 13:17:58

Nogle entreprenører kan skyde et hul gennem jorden med en trykluftdreven "raket". Det kræver mindre plads end en styret underboring. Nu skriver du ikke noget om, hvor mange fliser der skal tages op, men der er også den mulighed at grave en rende med en kædegraver, der laver den smalleste rende. Det kan betyde, at du får den smalleste og den mindste skade på haven. Måske skal du så kun tage få fliser op. Det afhænger selvfølgelig af, om der skal graves på langs eller på tværs ad flisegangen.

Det er nok kun de aller modigste der tør at grave ned i 1,2 m i indkørslen med en kædegraver. Man risikerer jo at køre gennem både kloak, fiber og el da de også typisk løber gennem indkørslen.

Selvbygger med stort S. 
Nu står der ikke noget om, at vandledningen går gennem indkørslen. I mit forrige hus gik vand, kloak og fjernvarme   f.eks. gennem haven, og en ny vandledning kunne derfor snildt graves ned med en kædegraver. I øvrigt er forslagene kun eksempler på, hvad der kan bruges. 
Jeg går ud fra t en ansvarlig entreprenør gør sig bekendt med forholdene, inden der skydes rør under eller graver.

fase
For 20-30 år siden trak min far nogle gange det gamle jernrør ud, hvor det nye rør så var skruet fast. Det foregik blot med en hydraulikcylinder. Ved ikke hvorfor den metode næsten ikke bruges. Vil man forsøge selv, så vil det måske være smart med en midlertidig vandledning. 

Søren O
de fleste entrabanøre har en raket , den kan uden problemer klare det
det kræver bare et hul på godt en meter i hver ende , og så skal du være sikker på der ikke er noget den kan ødelægge
om det er et kabel eller betonrør , så køre den lige igennem
vi bruger den tit hvor reatabeleringen ellers er stor
men er det bare i græsplænen tager det kun et par timer med en minigraver og tit billigst i sidste ende
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis